Jag står just i begrepp att köpa typ våtrumsskivor.
Har sett varningen även i andra artiklar men det skrivs inte ut under vilka handelsnamn som skivorna sålts under i Sverige.

Varför skrivs inte detta ut i klartext :mad:

Någon här på BH som kan berätta vilka skivor och handelsnamn som ska bojkottas??
 
Var ska du använda våtrumsskivorna? Idag finns inga krav från varken BKR eller GVK på våtrumsskivor i badrum
 
Ta vanlig gips och ta sen in en golvläggare behörig på våtrum som sätter plastmatta, det finns speciell plastmatta för att sätta kakel på. Godkänt och beprövat till skillnad från de nya systemen med rollat tätskikt och folie.
 
nino skrev:
Var ska du använda våtrumsskivorna? Idag finns inga krav från varken BKR eller GVK på våtrumsskivor i badrum
För min del skall jag montera skivorna på källare (-ytter) väggar för att dölja kalkade väggar samt för att till viss del få ljudisolering samt en bra yta på att spackla och måla. Dom ska således inte monteras i våtrum.
Men pga källare, vill jag inte montera pappgipsskivor.
 
då är det nog helt rätt att välja en våtrumsskiva, eller en skiva från tex LUXelement eller liknande skivor
 
Någon som har kunskap om vilken skiva som är bäst när man även vill ljudisolera så mycket som möjligt?

Misstänker att LUXelement skivorna pga av sin lätta vikt inte är det allra bästa när det gäller ljud?
 
Nej där har du en poäng tror jag, Farmacell fibergips gärna 18mm då tror jag du får bra ljudisolering.
Ska du göra ett regelverk utanför väggen eller har du tänkt limma/skruva dit skivorna?
 
nino skrev:
Nej där har du en poäng tror jag, Farmacell fibergips gärna 18mm då tror jag du får bra ljudisolering.
Ska du göra ett regelverk utanför väggen eller har du tänkt limma/skruva dit skivorna?
Misstänker att plåtreglar som bygger kanske 20 mm är bättre än att skruva dikt an.

Avståndet i sig blir ljuddämpande.

Är inte överens med mig själv om detta luftutrymme ska fyllas med typ glasullsisolering. Det hade varit bra för ljudisoleringen men kanske inte fullt så bra då det är en källaryttervägg?

Vad anser ni andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.