Jag vill varna för två firmor i Göteborg som jag haft oturen att råka ut för. Förhoppningsvis kan jag genom detta hindra att fler råkar ut för det som jag varit med om.

Hantverkspolen (org.nr 556702386501) gjorde under hösten 2008 renovering av väggar och golv i huset som vi då köpt. Arbetet blev försenat cirka en månad. Man gjorde flera misstag, bland annat tapetserade en tapet med baksidan utåt och klister på mönstersidan… Vid ett annat tillfälle dök luktade hantverkarna sprit och gick hem efter 20 minuter trots att det pga deras förseningar var mycket angeläget att arbetet skulle bli klart. De vägrade erkänna att de några gjort fel och ville inte gå med några prisavdag eller dylikt. De ljög och uppträdde aggressivt och osakligt när vi påtalade felen de gjort. Allra värst var dock att man kopplade ur diskmaskinen och sedan inte kopplade in dem igen. Detta orsakade en vattenskada på huset med avfuktning under en månads tid. De försökte ljuga sig undan även detta.

Tilläggas kan slutligen att i samband med att jag hade besök av en avfuktningsfirma i ärendet nedan så fick de telefonsamtal gällande att en hantverksfirma orsakat en så allvarlig vattenskada i ett hus så att det inte skulle gå att bo där. Firman ifråga var, föga överraskande, Hantverkspolen.

Sommaren 2010 anlitade jag Lindström Bygg xxxxxx, ägt av xxxxx, för att renovera takkuporna på huset. Arbetet skulle enligt avtal ta två veckor men tog nära två månader. De uppträdde på det hela taget oprofessionellt, tex lämnade de huset med nyckel i dörren, gömde byggavfall i närområdet, kom inte när de skulle mm. Under det intensiva regnandet i augusti lämnade man ett stort öppet hål i taket. Det regnade in vilket orsakade fuktskador i huset. Golv och vägg fick brytas upp och avfuktning pågick under en längre tid. Lindström och hans personal försökte ljuga sig ifrån skadorna och hävda att det skulle räcka med att sätta in en avfuktare i ett rum några dagar. De försökte också hindra mig från att kontakta försäkringsbolaget. Eftersom jag inte fick någon hjälp av vare sig Lindström eller försäkringsbolaget (hemförsäkringen täcker inte vattenskador där vattnet kommer genom taket) fick jag själv ta in besiktningsman följt av avfuktningsfirma och byggfirma. Lindström och hans mannar uppträdde aggressivt mot dessa och försökte ljuga sig ifrån ansvaret. De ville inte gå med på några som helst krav från vår sida. Det krävdes månader att krånglande med försäkringsbolag, konsumentombudsman, hantverkare, stöd från grannar som kunde intyga vad som hänt etc innan det hela löstes. Vill på alla sätt varna för denna firma!
 
Redigerat av moderator:
Hej grabbhalvan!
Jag har vart med om en liknande situation med vattenskada i tak på ungefär samma sätt som hände dig. Olyckor händer ibland under renoveringar.
Hade inte byggaren någon försäkring?
En byggare måste ha en entrepenadförsäkring som går in om en sån här sak sker. I mitt fall så fick jag vara utan ett sovrum och ett badrum under ganska lång tid pga olyckan men jag hade sån tur var ett badrum till och vi löste tillfälligt sovrum på en annat ställe i huset. Detta var såklart jobbigt, men i gengäld fick jag nyrenoverad övervåning på byggarens försäkringsbolags räkning. Klart det var surt men såhär i efterhand en bra affär. Olyckor händer tyvärr
 
Jo, olyckor händer. Däremot är det inte otur eller tillfälligheter som gör att hantverkaren är okunnig om lämpliga åtgärder, ljuger för kund och försäkringsbolag, hotar kund och besiktningsman, slänger/gömmer avfall i närområdet etc. Vill på alla sätt varna för Anders Lindström Bygg!
 
Jag har en granne som också hade småproblem med vissa jobb men han satte i system att försöka mjölka så mycket som möjligt från hantverkaren med motiveringen att kunden alltid har rätt, han gick omkring och sa bara det som var till fördel för honom i området så att alla skulle skulle tycka illa om den firman.
Men firman har fortsatt mycket jobb i området även om min granne svartmålade honom och hans anställda/underentreprenörer.
Man kan skada företag väldigt mycket genom att bara berätta sin egen version. Kan du berätta vad som hände? Fick du avdrag på fakturan? Betalade försäkringsbolaget skadan eller blev du blåst av byggaren? Löste sig allt tillslut? Känns som du bara berättar det ur din synvinkel.
Jag vet av egen erfarenhet att det tar längre tid än vad man vill med försäkringsgrejer, men jag själv skulle aldrig hänga ut den byggaren jag hade så som du gjort,men jag skulle inte heller rekommendera han till mina vänner eller använda han själv igen även om jobbet tillslut blev bra.
 
Läste också grabbhalvans tidigare inlägg nu. Man kanske skulle lägga ut en varning för hantverkare att åta sig jobb hos grabbhalvan?
Tråkigt med läckan i taken, men olyckor händer och hantverkaren lär vara precis lika missnöjd som du (hans lön lär ju försvunnit under de veckorna). Om allt löste sig i slutändan, och du kanske tom fick tillfixat inomhus så kanske du var den som kom billigt undan olyckan.
Personligen har jag blandade erfarenheter av hantverkare. Ibland har man blivit riktigt irriterad, men mitt val är normalt att låta hantverkaren lösa felaktigheterna och väljer någon annan nästa gång. Har även haft hantverkare som klantat sig, men så länge de fixar till det så får man ju ha överseende. Jag gör också misstag i mitt kontorsjobb.....
 
Men jag tycker att det finns väldigt få detaljer om vad firman gjort fel, utom just att ställa till med vattenskadan.

Du skriver ex. att de försökte hindra dig från att kontakat förs. bolaget, någon mening senare skriver du att förs. bolaget inte ersätter.

Det läser jag (i brist på detaljer) att byggaren sagt till dig att det är ingen ide att du prata med ditt förs. bolag, de ersätter ändå inte sådant här, och att du sedan fick samma information av ditt förs. bolag. Vad gjorde byggaren för fel här?


Vad exakt ljög de om rörande ansvaret?
 
Hej.

Ja det är om mig detta handlar om, jag är Lindström Bygg.
Jag har under en 6 månaders period undrat varför jag inte har fått några nya kunder. Ibland när jag inte har den order stocken jag behöver så anlitar jag en viss förmedlingsite av byggjobb på nätet. Jag har svarat på många av dessa förmedlade jobb men har inte fått ett enda svar!
Tills en dam sms mig att dom vågade inte använda mitt företag pga. att det finns en varning på byggahus.se om mitt företag!
En total chock för mig!
Jag gogglade på mitt namn och upptäckte detta inlägg. Grabbhalvan jaha HAN. Ok jag är inte förvånad faktiskt.
Jag tänker inte vara med om en pajkastning på ett offenligt forum och förhoppningsvis är detta mitt enda och sista inlägg betr. denna kund.

Så här var det på hans och andras objekt
Jag har varit i denna grabbhalvas område både i södra och norra delen av detta radhusområde under en längre tid.
Jag har bl.a arbetat med att sätta in 4 st kök, gjort 2 badrum , bytt 8 st tak med nya pannor ,råspont papp etc. bytt fönster hos 8 familjer , lagat och reparerat deras takkupor.
INGEN av dessa kunder har något att invända mot mitt arbete! Alla har betalat och varit nöjda.Jag har inte fått en enda reklamation från någon av dessa kunder! Dom justeringar som behövde åtgärdas efter slutbesiktning fixades efter genomgång, när vi satt och fikade hos varje enskild kund.

Nu till grabbhalvans objekt.

Han ingick i ett projekt där 4 familjer skulle utföra ovan nämda åtgärder på sina radhus. Vi kände direkt att inget får gå fel hos denne grabbhalva för den öppenheten och vänligheten som fanns hos alla andra i detta område fanns inte hos denna kund, misstänksamhet och övervakande var denna familjs signum.
Detta hände hos grabbhalvan.

Mellan torsdag och fredag så var det ett skyfall över Göteborg. Min plåtslagare hade varit ouppmärksam i sitt arbete och hade gjort ett hål i masoniten i taket. han hade tyvärr inte lagt tillbaka tegelpannan med ett resultat att det blev en vattenskada. Vi upptäckte det på fredags morgon och det var illa. Grabbhalvan var i upplösningtillstånd. Ok vi får hämta en avfuktare i detta läge och ta kontakt med mitt försäkringsbolag. Nu var det fredag morgon och det är svårt att ordna upp allt på en fredag. Därför hämtades det en avfuktare som första åtgärd.
Jag har aldrig försökt att bortförklara att det inte var vårt fel, det står i skadeanmälan från dag 1 att det är Lindström bygg som är ansvarlig för denna skada punkt slut.

HOT. Jag vill klargöra för alla att det inte har förekommit några som helst HOT! Jag skulle inte få ett enda jobb i området om det kom fram att jag skulle hotat någon. Skulle jag hotat mitt eget försäkringsbolags ombud?
Vi hade ett kontrakt på att byta fönster och panel och div på hans takkupor. NU vill inte han betala det vi kom överens om för han har en motfaktura på mig pga. vattenskadan. Jag försökte få han att inse att det är två olika saker, vårt kontrakt och vattenskadan. Mitt försäkringbolag tog på sig arbetet och jag var aldrig inblandad i arbetet runt vattenskadan. Mitt kontraktsarbete var klart och försäkringskadan blev klar ca 2 mån.senare, mitt försäkringsbolag betalade ut vad jag förstår alla grabbhalvans krav. OCH jag kan säga att det var inte lite på den kravlistan. Mitt försäkringbolag sa till mig att vi betalar ut alla hans krav bara vi slipper att ha med denna person att göra!! Men det skulle inte betalas ut en enda krona till grabbhalvan om inte min faktura betalades ut först.Vilket han då gjorde efter påtryckningar av försäkringsbolaget.

Jag vill bara säga att grabbhalvan är en mardröm att ha till kund, han startar här en tråd 9 månader efter slutfört arbete och skriver av sig en massa dynga. Han sätter ut mitt namn, var jag kommer ifrån, mitt fullständiga personnr vilket i sig är ett brott mot PUL. Inte undra på att jag inte får några nya kunder, du kunde lika gärna satt ut mig på första sidan i Göteborgs Posten. Du har uppnåt ditt mål, jag har tappat kunder, du har smutskastat mitt företag pga. ditt ego.
Jag har varit i denna branch i 30 år och jag kan mitt yrke, att en människa får sitta bakom en dator och förstöra för andra är otroligt. Vi är verkligen sårbara i denna cybervärld.

Tack
Anders Lindström Bygg
 
Vill informera om att jag gav Lindström Bygg tillåtelse att svara i tråden och ge sin version.
 
Larsa skrev:
Jag gör också misstag i mitt kontorsjobb.....
Som jag skrivit innan, ja – olyckor händer. Men sådant som att hantverkare försöker att ljuga sig undan sitt ansvar, att folk kommer bakfulla till jobbet eller att de är aggressiva mot kund och besiktningsman och försöker hindra nödvändigt åtgärdsarbet – det är inte något som är otur. Det är ett jäkligt dåligt beteende och något som jag tycker att andra ska slippa råka ut för. Därför informerar jag om det här på byggahus.se, så att de som är intresserade kan ta del av det. Om du inte tycker information från mig eller andra som skriver här på forumet för referenser är intressant så står det dig fritt att ignorera den.
 
hempularen skrev:
Men jag tycker att det finns väldigt få detaljer om vad firman gjort fel, utom just att ställa till med vattenskadan.

Du skriver ex. att de försökte hindra dig från att kontakat förs. bolaget, någon mening senare skriver du att förs. bolaget inte ersätter.

Det läser jag (i brist på detaljer) att byggaren sagt till dig att det är ingen ide att du prata med ditt förs. bolag, de ersätter ändå inte sådant här, och att du sedan fick samma information av ditt förs. bolag. Vad gjorde byggaren för fel här?


Vad exakt ljög de om rörande ansvaret?
Bland annat gjorde de följande fel:
*Påstod att det skulle räcka med att sätta in avfuktare i ett rum under helgen så skulle det vara okej sen. Verkligheten visade sig vara att det krävdes uppbrutet golv och vägg och flera veckors avfuktning och obrukbara rum.
*Försökt förmå mig att inte kontakta besiktningsman, avfuktningsfirma eller försäkringsbolag. Som tur var gjorde jag ändå detta. Jag tvingades själv ta alla dessa kontakter och driva hela processen med nödvändiga åtgärder.
*Uppträtt aggressivt mot mig, besiktningsman och avfuktningspersonal.
*Grovt brutit mot överenskomna tider.
*Slängt skräp i närområdet, glömt nyckel i dörren osv.
*Försökt ljuga sig ifrån allt ansvar.
 
fiskebäck skrev:
Jag har bl.a arbetat med att sätta in 4 st kök, gjort 2 badrum , bytt 8 st tak med nya pannor ,råspont papp etc. bytt fönster hos 8 familjer , lagat och reparerat deras takkupor.
INGEN av dessa kunder har något att invända mot mitt arbete!
Stämmer inte. De jag pratat med har alla varit missnöjda, i första hand med de stora förseningarna.

fiskebäck skrev:
Nu var det fredag morgon och det är svårt att ordna upp allt på en fredag. Därför hämtades det en avfuktare som första åtgärd.
Jag har aldrig försökt att bortförklara att det inte var vårt fel, det står i skadeanmälan från dag 1 att det är Lindström bygg som är ansvarlig för denna skada punkt slut.
Nej, du sa att det skulle räcka med en avfuktare som skulle stå över helgen, mer än så skulle enligt dig inte behövas för att åtgärda skadan hävdade du bestämt. Du var mycket påstridig om att varken besiktningsman eller försäkringsbolag skulle kontaktas. Du och dina mannar uppträdde på ett aggressivt sätt mot både mig, besiktningsman och folk från avfuktningsfirman.

fiskebäck skrev:
Mitt försäkringbolag tog på sig arbetet och jag var aldrig inblandad i arbetet runt vattenskadan. Mitt kontraktsarbete var klart och försäkringskadan blev klar ca 2 mån.senare, mitt försäkringsbolag betalade ut vad jag förstår alla grabbhalvans krav. OCH jag kan säga att det var inte lite på den kravlistan. Mitt försäkringbolag sa till mig att vi betalar ut alla hans krav bara vi slipper att ha med denna person att göra!! Men det skulle inte betalas ut en enda krona till grabbhalvan om inte min faktura betalades ut först.Vilket han då gjorde efter påtryckningar av försäkringsbolaget.
Det var jag själv som fick ordna med besiktningsman, avfuktningsarbete, kontakt med Lindströms försäkringsbolag för att lösa konflikten etc. Jag gjorde en överenskommelse med Lindströms försäkringsbolag för att kunna lägga den här konflikten bakom mig. En dust i rätten hade med all sannolikhet gett bättre ekonomiskt utfall för min del men jag orkade inte med det.
Lindströms beskrivning av det inträffade är så verklighetsfrämmande att jag inte ids fortsätta kommentera den. Jag har ingen anledning att lägga tid på att skriva något annat än det som är sant. Om någon som läser detta väljer att ändå inte tro på min version och i god tro anlitar Lindström så kan jag bara beklaga vederbörande.
 
Med tanke på TS inläggshistorik och aggressiva attityd har jag personligen svårt att känna sympati samt svårt att ta honom på allvar.
Det kan mycket väl stämma att alla hantverkare du har haft kontakt med varit totalt urusla men det måste ju vara något helt exceptionellt att just du råkar ut för detta.

Jag har själv haft många åsiktsskillnader med hantverkare men det har vi löst (även jag har haft fel några gånger) och har aldrig sett något behov av att kräka ut en vinklad bild på nätet.
 
Tjaa. vad skall man säga.

TS version har 2 saker mot sig, brist på detaljer om vad som ljugits om, och det lite osannolika antalet dåliga hantverkare han råkat ut för.

men om man analyserar lite djupare på de detaljpunkter som finns I TS versionen resp. Byggfirmans version.

1 Byggfirman påstår att de har Ett antal nöjda kunder (minst 8) i närområdet. TS påstår att det är inte sant, de är missnöjda kunder.

OM det nu fanns 8 eller fler referenser i närområdet som alla var missnöjda med firman, varför anlitade i så fall TS firman. Framförallt med historiken i minnet, så kan man ju anta att TS efter så måntga missar borde kollat referenser.

2. Byggfirman påstår att de som en tillfällig akutlösning i väntan på möjlighet att få tag på förs. bolaget ville sätta in en avfuktare.

TS påstår att de menade att det bara behövdes en tillfällig avfuktning, och att byggfirman försökte undvika att proffs kallades in.

Här låter byggfirmans version mindre sannolik. även om det var Fredag så borde det ju gått att göra skadeanmälan, boka tid för en skadereglerare eller bes. man. Om så hade skett så verkar det lite långsökt att TS skulle beställa ut på egen hand.

Byggfirman borde haft minst lika bra möjlighet att få skadan besiktigad, och snabbt få igång relevanta åtgärder.

Påståendena om betalningstrulet låter väldigt konstiga. Byggfirman hävdar här att skadan och fakturan för det utförda byggjobbet är 2 helt skilda saker, dvs att TS skulle betala Hela fakturan för att sedan få ut förs. pengarna. Och det låter som byggfirman inte ser något ansvar för skadan iom. att den regleras av förs. bolaget.

Skadan är ju självklart en fråga mellan byggfirman och TS, TS har inget avtal med byggarens försäkringsbolag. Dvs Självklart kvittar man beloppen mot varandra, och beroende på vilket som är störst så får TS pengar för skadan, eller får betala en del av den utställda fakturna för byggjobbet. Att försäkringsjobbet blev klart 2 månader senare hör ju int hit, bygget är inte klart så länge skadan inte är åtgärdad, oavsett att det är en annan firma som gör det.

Här är byggarens inställning väldigt konstig och understödjer TS påstående om att byggaren försöker komma undan ansvar, i det här fallet genom att försöka få det till att frågan om betalning för skadan är en fråga mellan förs. bolaget och TS, vilket ju är totalt fel.

Att ett förs. bolag skulle ställa upp på att överkompensera en "jobbig" person, låter som en saga. Visserligen hört talas om en person som undgick fortkörningsböter på det viset, när han efter ca. 20 minuters förklaring om orsaken till fortkörningen hade kommit halvägs till hur han justerade sätet innan start så tröttnade poliserna och lät honom åka utan böter.
 
Redigerat:
Hmmm...

Blev lite intresserad av den här debatten och lurar lite på olika inlägg kring denna händelse.

ANSVAR ligger först och främst på byggherren, och hade nu TS varit lite mer framåt och med sunt förnuft tagit lite mer ingående referenser på byggaren, då hade saken varit klar.


Händelsen är vad jag anser en olycka som drabbats av ett skyfall där det uppkommit läckage i någon form.

Det är väldigt uppenbart att det måste varit något annat som framkallat TS kommentarer till forumet, hade det enbart varit ett skyfall av den grad som det beskrivs så hade nog TS och byggare hjälpts åt på ett annat sätt.

Vad jag uppfattar är att TS råkat ut för en vattenskada och situationen har nog varit väldigt stressad för både TS och byggaren och som det verkar ha slutat i tumult och missförstånd,där då TS försöker att smutskasta byggaren.

Det finns åtaganden och rutiner hur man skall agera som byggherre och byggare. I detta fallet så har byggherren frångått sitt ansvar gentemot byggaren och kontrakt om så finnes, och tillkallat utomstående folk och åtsidosatt byggaren och då påstår att byggaren ljuger för honom???

Vill tillägga saker som REKLAMATION,ÄTA,VARSEL,mm är dessa saker uppfyllda från byggherren till byggaren om ev, avdrag på fakturor för vattenskada. Om inte, får jag faktiskt hålla med byggaren att separera utfört jobb på kontrakt och försäkringsjobb, det är faktiskt två skilda saker i det här fallet.

Tack för mig.
 
hempularen skrev:
1 Byggfirman påstår att de har Ett antal nöjda kunder (minst 8) i närområdet. TS påstår att det är inte sant, de är missnöjda kunder.

OM det nu fanns 8 eller fler referenser i närområdet som alla var missnöjda med firman, varför anlitade i så fall TS firman. Framförallt med historiken i minnet, så kan man ju anta att TS efter så måntga missar borde kollat referenser.
Och om TS frågat grannarna efter att han själv blivit missnöjd med hantverkaren så beror deras svar nog mycket på hur frågan ställts. De flesta svarar hyffsat ärligt på frågor men de försöker också svara på ett sätt så att frågeställaren blir nöjd. Att TS får svaret från grannarna att de inte är helt nöjda medan hantverkaren själv får bra respons från samma kunder tycker jag inte är särskilt egendomligt. Grannarna är med ledning av detta hyffsat nöjda, eller iaf inte missnöjda, skulle jag tro.

Dessutom är det inte själva arbetet som grannarna klagat på enligt TS utan förseningar. Ett ganska vanligt fenomen som visst kan bero på hantverkaren men det beror säkert lika ofta på kravställaren som ändrar på förutsättningarna under arbetets gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.