Vill höja ett varningens finger för Bygg & Montage AB från Örkelljunga.
Kort info: Vi skulle bygga hus( I Trelleborg) och bestämde oss för ett Borohus. Vid prisdiskussioner så räknade Borohus säljare ( Malmö) alltid inkl entreprenadskostnaden. Totalsumman var Ok och vi skrev kontrakt med entreprenören som säljaren rekommenderade, Bygg & Montage AB.
Nu till problemen. Huset skulle vara klart enl kontrakt(ABS09) 2010-09-08. Om inte entreprenaden var klar för besiktning till detta datum skulle ett vite på 1% av kontraktssumman utgå per påbörjad vecka. Efter 4 uppskjutna besitkningar så fick vi till slut en besiktning 8 juni 2011. Alltså 9 mån försent! På besiktningen så hittade man många fel och dessa hade Bygg & Montage fram till slutet av Aug 2011 på sig att åtgärda. Nu, i slutet av Okt har dom fortfarande inte dykt upp. Dom svara varken på telefon eller mail. Enda jag har sett av dom är en faktura! Har skrivit till dom att jag inte kommer betala denna faktura för att jag vill dra av för vitet som jag anser att vi har rätt till... men det bryr dom sig inte om...utan skickar bara nya påminelser. De anser att vi inte är berättigade till något vite!
Ett oseriösare företag får man leta efter, och att BOROHUS inte heller gör något är verkligen dåligt. Dom var väl glada att dom fick sålt ett hus och sen struntar dom i hur resten går till... och deras säljare fortsätter att rekommendera Bygg & Montage AB. Jag vet 5 familjer som byggt med Bygg & Montage den senaste tiden och alla har stora problem med Bygg & Montage!

Funderar Ni ändå på att köpa hus från BOROHUS eller bygga nåt med BYGG & MONTAGE AB, kontakta mig om Ni vill så vi kan pratas vid.

/ En väldigt besviken husägare
 
Borohus har ju figurerat i ganska många trådar. På liknande sätt som i ditt fall, deras säljare rekomenderar en oseriös entrepenör. Borohus centralt gör inget åt situationen, tar inget ansvar för vad deras egna säljare ställer till med. Ibland rent livsfarliga byggen.
 
Hej.
Vem har du skrivit kontraktet med? Är det bara Borohus säljare eller är det även med byggföretaget.
Helt rätt att du inte ska betala om det inte är färdigställt och fortsätt att stå på dig.
Det finns igen chans att du kan prata med säljaren från Borohus och han/hon i sin tur tar det vidare inom företaget?
Någonstans måste det finnas en vilja till nöjda kunder och att få in sista pengarna.
Vet inte om du kan skriva ett brev till byggfirman samt Borohus om att blir inte detta åtgärdat inom "detta" datum tvingas du ta in en seriös byggfirma på deras bekostnad?
Kanske kan vara värt att ha en advokat bakom sig i detta läge som kan lagar och regler.
Lycka till och hoppas att du får ditt hus klart.
 
hempularen skrev:
Borohus har ju figurerat i ganska många trådar. På liknande sätt som i ditt fall, deras säljare rekomenderar en oseriös entrepenör. Borohus centralt gör inget åt situationen, tar inget ansvar för vad deras egna säljare ställer till med. Ibland rent livsfarliga byggen.
Verkar vara Borohus koncept, oseriösa säljare som rekomenderar mer oseriösa entreprenörer och sedan hör man aldrig av Borohus igen!!

En person här på byggahus mailade Borohus angående vårt hus och deras marknadschef svarade:

Vi beklagar verkligen situationen som uppstått och som du vet finns det alltid två sidor på ett mynt. Vi har ingen möjlighet att gå in och kommentera det som skrivs på byggahus.se.

Detta har nu fått en juridisk prövning så vi avvaktar vad man kommer fram till och kommer att rätta oss därefter.

Med andra ord så menade marknadschefen att vi och alla besiktningsmännen som varit inblandade samt de olika seriösa hantverkare som uttalat sig om vårt hus inte talar sanning utan att det gör deras säljare och entreprenör.
Den rättsliga prövningen antar jag är Gar-bo som slagit fast att vi bor i ett hus med en massa fel som måste åtgärdas... och Borohus har istället för att rätta sig efter beslutet försökt sätta krokben på oss så att försäkringen inte betalas.
Jag skulle vilja att Borohus tilläts uttala sig här på sidan,jag skulle hemskt gärna vilja veta vad deras sida på myntet är :rolleyes:
 
Redigerat:
F
Isabel76 skrev:
Verkar vara Borohus koncept, oseriösa säljare som rekomenderar mer oseriösa entreprenörer och sedan hör man aldrig av Borohus igen!!

En person här på byggahus mailade Borohus angående vårt hus och deras marknadschef svarade:

Vi beklagar verkligen situationen som uppstått och som du vet finns det alltid två sidor på ett mynt. Vi har ingen möjlighet att gå in och kommentera det som skrivs på byggahus.se.

Detta har nu fått en juridisk prövning så vi avvaktar vad man kommer fram till och kommer att rätta oss därefter.

Med andra ord så menade marknadschefen att vi och alla besiktningsmännen som varit inblandade samt de olika seriösa hantverkare som uttalat sig om vårt hus inte talar sanning utan att det gör deras säljare och entreprenör.
Den rättsliga prövningen antar jag är Gar-bo som slagit fast att vi bor i ett hus med en massa fel som måste åtgärdas... och Borohus har istället för att rätta sig efter beslutet försökt sätta krokben på oss så att försäkringen inte betalas.
Jag skulle vilja att Borohus tilläts uttala sig här på sidan,jag skulle hemskt gärna vilja veta vad deras sida på myntet är :rolleyes:
Är det inte så att byggfels- och färdigställandeförsäkring endast kan utbetalas om entreprenören kursar?
 
fsn skrev:
Är det inte så att byggfels- och färdigställandeförsäkring endast kan utbetalas om entreprenören kursar?
Nej,fast du är inte den förste som frågar detta!
Gar-bo har redan beslutat i vårt ärende och vi har t om betalat in självrisken och fuskbyggaren har inte gått i kk men det kommer han att göra när fakturakraven börjar komma .
 
F
Isabel76 skrev:
Nej,fast du är inte den förste som frågar detta!
Gar-bo har redan beslutat i vårt ärende och vi har t om betalat in självrisken och fuskbyggaren har inte gått i kk men det kommer han att göra när fakturakraven börjar komma .

Där ser man, vore kul om du kunde skriva mer om det eller om du redan gjort det, skicka en länk. Har aldrig hört direkt från nån som fått nåt från GarBo.
 
fsn skrev:
Där ser man, vore kul om du kunde skriva mer om det eller om du redan gjort det, skicka en länk. Har aldrig hört direkt från nån som fått nåt från GarBo.
Nja, än har vi inte fått något från Gar-bo förutom att vi fick betala 64 000 för att de ska utse en byggledare vilket har skett men än tjafsas det med byggaren som fick chansen att komma med ett annat byggbolag som kunde åtgärda alla felen och istället har byggaren förhalat det hela och motsätter sig de 3 särskilda besiktningarna som gjorts på huset trots att han godkänt dom när de gjordes.....
 
Hej!

Jag kan bara instämma med Mrghost och varna för Bygg & Montage Örkelljunga AB samt Borohus. Det har även för oss nu gått över ett år sedan vår hus skulle vara färdigställt, det är dessutom inte ens besiktigat. Även vi, precis som Mrghost, fick ett pris av säljaren på hussats inkl entreprenadkostnad och rekommendation av entreprenör - Bygg & Montage.

Eftersom Bygg & Montage varken svarar i telefon, på mail eller brev har vi nu valt att gå vidare med advokat. Vår advokat har nu skickat 3 brev och ringt ett antal gånger till Bygg & Montage utan framgång, de svarar inte..varken på breven eller telefon.

VI har även varit i kontakt med säljaren för Borohus och han har försökt att ta kontakt med både Bygg & Montage och huvudkontoret. Bygg & Montage har hela tiden nya undanflykter som säljaren verkar gå på. Borohus huvudkontor verkar heller inte bry sig. Vår advokat har nu anlitat en besiktningsman för en förbesiktning därefter väntar juridiska åtgärder.

Ännu en besviken Borohus kund.
 
Nej säljaren går inte på några undanflykter, däremot så hoppas han att du skall tro på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.