När vi planerade vårt nya kök, fastnade vi för luckor från Panelstugan i Mölndal. Man erbjuder massiva luckor till ett mycket bra pris. Vi gjorde en beställning den 12/6-06, och leveransen skulle komma två veckor senare.
Igår, efter två och en halv månad, hade luckorna kommit, semestern då vi skulle bygga om hade gått, och som kompensation erbjuder Panelstugan 800kr nedsättning av priset, vilket inte på något sätt motsvarar olägenheten med denna försening.


Luckorna tillverkas i Kina och mellanlagras i Polen, därav förvirringen som rått omkring denna leverans.
Det är ett tiotal kunder som drabbats av samma problem under sommaren.

Luckorna är fina och verkar vara av bra kvalitet, men rådet är att ligga åtminstone två månader före med beställningen. Med hantverkshjälp och sådant som kanske också måste bokas i förväg kan detta alternativ vara rätt äventyrligt.

Peter
 
Du kan ju inte varna för alla billiga luckor när du enbart har handlat av en...
 
Det där med billiga luckor verkar bra tycker jag!
Jag förstår att ni inte är nöjda med den långa leveranstiden, men är ni nöjda med luckorna? Har ni fått dem på plats än? Skulle bli jätteglad för en liten bild...
 
Hej,
jag skrev var jag hade köpt dem, så du kan titta där.
Luckorna är av bra kvalitet, och snygga.

När du handlar och får en leveranstid, och denna inte hålls, så är säljaren skyldig att ersätta dig för dina merkostnader enligt konsumentköplagen. När det gäller hus, kan sådana merkostnader bli rätt stora, så det är bra att kolla med säljaren hur han agerar vid sen leverans. Även vid garantiärenden förstås.

Jag är positiv till att man försöker få in produkter till lägre priser, men i detta fall är jag missnöjd med att säljaren trots löften låtit bli att ringa och informera, och att man inte tar fullt ansvar för sin del i affären.

Leverantören i Sverige för dessa luckor finns i Kungsbacka, jag vet inte vad företaget heter. De kanske levererar till andra företag också om du vill luska lite.
 
PeterA:
Det du skriver må stämma, men det är läskigt svårt att få ut full kompensation då det räcker med ett ynka "cirka", "preliminärt" eller "förväntat" skrivet någonstans bland leveransvillkoren för att återförsäljaren rent juridiskt ska kunna totalneka.
Surt, men sant.

Detdär med leveranstider är alltid farligt.
Bäst är ju att vara ute i löjligt god tid: Hellre lagra luckorna i en månad än att låta hantverkarna stå och hoppa i en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.