Hej

Blev visst långt detta, så jag börjar med en sammanfattning:
En sprillans ny Nilfisk på 160 bar presterar sämre än en 10 år gammal kärcher på 120 bar. Nilfisk själva har testat och kommit fram till samma sak, men vägrar stå för sin skit.

För en tid sedan bestämde jag mig för att det var dags att uppgradera min nästan tio år gamla kärcher 5.85. Fick ett bra pris på en Alto-Nilfisk P160 och slog till på den.

När jag använde den tyckte jag dock inte att det var någon större skillnad mot min gamla kärcher. Kärchern ska ge 120 bar, och Nilfisken 160 bar, alltså 33% högre tryck vilket borde märkas tydligt. Jag noterade också att den inte kunde suga vatten själv ur tunna, vilket den ska kunna. Jag gjorde ett jämförande test med min gamla kärcher och kunde notera att den gav bättre tvätteffekt än nilfisken. Inte riktigt vad jag förväntat mig av en mer än dubbelt så dyr tvätt som enligt spec ska ha 33% högre tryck. Så jag reklamerar den.

Efter några veckor får jag besked att den är tillbaka. Åker för att hämta och när jag frågar vad det var för fel får jag veta att det är jag som ska skruva på munstycket för att få max tryck. Jag förklarar att jag vet hur en högtryck fungerar, och att jag kört den både med vanligt munstycke på max och rotojet-munstycke och den 10 år gamla kärchern var bättre. Jag undrar vilka tester/kontroller dom gjort. men det vet inte butiken som ringer verkstaden, men dom vet inte heller för han som gjorde testet är på semester, och han som svarade kan inte kolla eventuell dokumentation men antar att dom provkört den, men inte kollat trycket, för det kan dom inte.

Jag säger att jag tänker inte åka hem med en maskin som dom inte gjort något med eller ens kollat trycket, jag vidhåller min reklamation. Lite senare ringer chefen för verkstaden och hånar mig för att jag inte vet hur en högtryckstvätt fungerar, men det gjorde jag. Jag ifrågasatte istället varför dom inte lyfte luren och ringde kunden och kollade om dom missuppfattat reklamationen, eller nåt. Jag sa att de kommer få tillbaka tvätten, han skulle återkomma när dom fått den. Han sa också att det är stor skillnad på en 120 bar och en 160 bar tvätt, jag måste ha gjort något fel, eller haft för lite vatten eller något. Han sa också att de stora tvättarna inte kan suga själva, de måste ha minst 1 bar in. Men enligt info ska de kunna suga själva och tillbehör för detta är tillochmed listade i manualen.

De får tvätten igen till verkstaden och efter ett antal turer och telefonsamtal har verkstaden testat tvätten tillsammans med servicechefen på Nilfisk och dessutom gjort ett jämförande test med en mindre nilfisk på 140 bar. Jag får veta att de också noterat att tvätten jag köpt ger sämre effekt än en mindre tvätt. Men det är inget fel på tvätten, säger dom!!!!!

Ja, hör och häpna. Den är sämre än en 10 år gammal 120 bar kärcher, men det är inget fel på den!!! Chefen för verkstaden säger att den är som en slö kniv, fast en stor slö kniv.
Jag blir erbjuden av verkstaden att köpa ett specialtillverkat munstycke för 750:- som ska åtgärda "problemet". Men efter alla turer, hånande och bortförklaringar känns det inte bra att chansa på att slänga ut ännu mer pengar för något jag inte vet hur det kommer att fungera.

Så jag ber verkstadschefen att returnera maskinen till butiken. Jag bad honom också att denna gång notera utfört test och resultat så att jag kan fortsätta diskussionen med butiken. Men det kan han inte, han har inte tid, ingen betalar honom för detta, säger han.

Ett par veckor senare är maskinen tillbaka i butiken (inga snabba reaktioner här trots att allt ligger i samma stad). Killen i butiken har inte fått någon annan info från verkstaden än att det inte är något fel på maskinen, men var tydligen själv inte helt nöjd med verkstadens agerande och trodde på mig när jag berättade vad som skett. Han valde att låta köpet gå tillbaka och bad om ursäkt för både maskinen och strulet med reklamationen.

Summa kardemumma, en sprillans ny Nilfisk på 160 bar presterar sämre än en 10 år gammal kärcher på 120 bar. Nilfisk själva har testat och kommit fram till samma sak, men vägrar stå för sin skit.

Butiken där jag köpte maskinen kommer i alla fall ur det hela med huvudet högt, deras bemötande var hela tiden schysst och trevligt och de tog tillbaka en maskin som inte mötte vare sig förväntningar eller spec. Bauhaus Göteborg, dom säljer en del skit ;), men rättar till felen :)

ALDRIG mer en alto-nilfisk.

Nu återstår att hitta en tvätt som motsvarar mina förväntningar, och lever upp till sin spec ;)
 
Redigerat:
Är det den tvätten som går att köpa för under 1000:- på rea? Isf är det kanske inte så konstigt att den inte preseterar så bra. Den kanske är helt ok för det priset.
 
Den kostar 6500:-, har inte sett den på rea och den var inte på rea då jag var i butiken häromdagen, såg att det stod en ny där i hyllan som dom kommer lura på någon. Rena bedrägeriet är vad det är.

Vad är det för 160-bar tvätt som kostar under 1000-lappen på rea? Vilken rea?
 
Det var en kollega som sa att han hittat en Nilfisk på 160bar som kostade 995:-. Ska kolla vad det var för något. Sannolikt inte samma tvätt! För 6500 kan man kräva en hel del håller jag med om!
 
Han kanske såg den på bauhaus igår em efter att jag varit där och inte hämtat min... ... ;)
 
Det visade sig att det var modellen Nilfisk C120.3-6 PC som gick att köpa för halva ordinarie pris (nu 999:) på Classe.

 
Jag är inte förvånad. När jag hade kontakt med nilfisk kundservice för en tid sedan fick jag närmast intrycket att de söker tjafs och konflikt. Det kändes allt annat än professionellt.
 
Å ska man jämföra prestande på högtryckstvättar så är trycket inte det viktigaste. Finns många värdelösa tvättar som anger "160 bar" på Rusta, ÖoB, etc. Titta istället på hur många liter vatten per sekund den kan leverera, det säger mer om pumpen i den och det är trots allt vattnet som tvättar rent.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
esox71 skrev:
Å ska man jämföra prestande på högtryckstvättar så är trycket inte det viktigaste. Finns många värdelösa tvättar som anger "160 bar" på Rusta, ÖoB, etc. Titta istället på hur många liter vatten per sekund den kan leverera, det säger mer om pumpen i den och det är trots allt vattnet som tvättar rent.
Njae, det där är inte helt sant, om vattenflödet var avgörande skulle en vanlig trädgårdsslang vara bäst, högre flöde än så blir de inte . Det heter högtryckstvätt av en anledning ;)

Nilfisken ger enligt specen högre flöde än kärchern, och det tyckte verkstaden var agvörande även fast maskinen hade sämre tvätteffekt. Om man trycker med strålen på en metallplatta kommer nilfisken trycka hårdare än kärchern, se de. Tack, sa jag, men jag vill tvätta med min högtryckstvätt, inte trycka på metallplattor. Men faktum kvarstår, i praktiken var den mindre kärchen bättre. Det insåg verkstaden också. Det specialmunstycke jag erbjöds skulle ge en betydligt finare stråle, dvs mycket mindre vattenflöde men mer koncentrerad, som en extra bra rotojetmunstycke.

Jag kollade upp lite om detta i denna vevan. Man kan säga så här, trycket avgör hur hårt sittande smuts du får bort. Vattenflödet hur fort det går att få bort smutsen. Ökat vattenflöde riskerar också ge sänkt tryck, för effekt = tryck * flöde, tar du ut mer vatten kanske tvätten inte orkar ge max tryck.
 
Om budgeten är 6500 kan jag varmt rekomendera Kränzle 1150T den med slangvinda

Inte så högt tryck men massa vatten och det blir rent
 
C
Gammal tråd men kan bidra med info. Har en gammal Nilfisk med bra tryck (arbetstryck 130, max 150 har jag för mig det står). Jämförde med grannens nyare som inte alls har samma tryck men det har med munstycket att göra. Har jämfört hans munstycke med mitt på min Nilfisk då de passar. Jag har ett turbomunstycke som ger otroligt högt tryck, marksten och plattor blir som nya. Kör man nära på trä flisar det sönder. Slangen är av styvare modell och gick sönder nära änden, för den vill Nilfisk ha hela 1300:-. Spräck höljet till metallanslutningen och kapa slangen, in med anslutningen och sätt på klämring. Funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.