Ja, tänkte bara varna andra som flyttar att tänka på att skaffa sig ett el-avtal...

Vi flyttade in i oktober och har Fortum som el-leverantör. Tidigare hade jag el-avtal med Göta energi till "inköpspris". Jag fick något "välkommen till Fortum" brev efter att vi flyttat in men tänkte inte så mycket på det eftersom jag ju hade bindningstid på mitt tidigare avtal...

Nu fungerar det ju inte riktigt så, vilket man förstår om man tänker efter (vilket inte jag gjorde) utan när man flyttar upphör alla gamla avtal per automatik.

Jag fick alltså nu Fortum som el-leverantör och deras "standard" löpande avtal eftersom jag inte valt något annat. Med den kalla och blåsiga december samt extremt otäta fönster har värmepumpen tuffat på ganska bra och vi har ställt in ett par extra el-element i de rum som varit som kallast.

Nu trillade då el-räkningen in och jag höll på falla baklänges då jag blivit debiterad ett el-pris på 95,54öre/kWh mot de dryga 40 jag hade med Göta Energi. På det kommer ju sen alla avgifter och skatt...

Med ett nytt elavtal är jag igen nere på 45öre/kWh!

Så, mina vänner, se till att skaffa el-avtal DIREKT efter flytt. Vänta inte på den första elräkningen!

Mvh,
Anders
 
Det är absurd att deras priser utan avtal är högre än tex deras rörliga.

Varför inte göra så att om du inte väljer något så får du rörligt pris?
 
Hade ett liknande problem med Karlstad energi. Vet inte hur det gick till, om något avtal löpt ut etc, men plötsligt utan förvarning hade vi ett tillsvidareavtal vilket som i ditt fall upptäcktes långt senare på elräkningen. Dom har ju inget intresse av att informera...
 
I Lund får man Grönt tillsvidarepris av Lunds energi, bytte till God el och fick betala en tredjedel...
 
Normalt är att elavtal som en kund får utan att själv ha gjort ett aktivt val är 20-25% dyrare. Detta är väl nästan branchstandard idag. Tanken är att känna mer pengar på de som aldrig gjorde ett aktivt val när marknaden privatiserades. Detta fungerar säkert otroligt väl för försäkringsbolagen. Även när du "får" ett nytt elavtal vid flytt kommer du debiteras det högre priset.
Var även försiktiga när ni tecknar förmånliga avtal på tex elskling. Ofta står det i avtalstexten att när ditt förmånliga avtal löper ut (ex. 9 månader) så förlängs det automatiskt till "normalpris" vilket är samma sak som det dyra priset. Bindningstiden på detta dyra avtal är ofta 12 månader.

Ursäkta stavfel etc. Ska vara elbolagen och inte försäkringsbolagen. Skrev för snabbt på en iPad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.