För ett tag sedan slutade varmvattenberedaren (Nibe Eminent EVH 16, 35 liter) trycka ut vatten, så då tog jag ned den och tippade ut flera liter brunt, skitigt vatten. Tog bort skit som fastnat i ventilerna och likaså i filtren till duschen. Efter detta funkade den igen och med mycket bättre tryck än tidigare; dock tar varmvattnet nu slut efter några minuter - innan mitt ingrepp klarade vi två långa duschar utan problem. När varmvattnet försvinner är det inte som att det blir successivt kallare, utan trycket försvinner plötsligt och det lilla som därefter kommer ut är kallvatten.

Vad kan ha orsakat detta och hur kan jag åtgärda det?
 
Skit som har fastnat i blandningsventilen?
 
35 liter 65 gradigt vatten är ju typ runt 60 liter 40 grader, det är ca 5 minuters dusch med en normal duschblandare, det är åtminstone inte i mina mått mätt, 2 långa duschar.

Men har du testat någon annanstans, typ spola varmt i badrumskranen i några minuter?
 
Jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny. Vi har en Nibe Eminent 35 liter i sommarstugan. Vet ej ålder på den. Den har tidigare fungerat perfekt, men nu har det uppstått ett klurigt fel / problem.

Efter att ha fyllt den och gett den gott om tid att värma upp så får man endast "halvvarmt" vatten ut, uppskattningsvis cirka 40 grader. När man sedan bryter strömmen till beredaren och spolar vatten i handfatet eller duschen med dessa blandare på kallt, kommer det riktigt varmt vatten ur kranen, säkert 60 grader eller ännu varmare.

Jag har försökt att "motionera" alla ventiler genom att vrida på dem till ytterlägen flertalet gånger, men ingen bättring. Är det blandningsventilen som är dålig? Annan teori?
 
Under beredaren sitter en termostatventil. ( ett vred med + eller minus på ) snurra den fram och tillbaka när du tappar lite VV, går även att knacka lite hårt på rören med en hammare. Nästa steg är att om du har en termostatblandare som kärvar och då kan VV gå baklänges till KV. Är det så att det varit avstängt och avtappat så kan det bli så med termostatventilen och en blandare.
 
  • Älska
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Ok, nästa gång jag är där ska jag prova att vrida termostatventilen fram och tillbaka med VV rinnande ur blandaren. Jag har vridit den fram och tillbaka ett antal gånger utan rinnande VV och den går väldigt trögt att vrida. Jag tror inte att blandaren vid tvättfatet eller duschblandaren kärvar, de är båda två ganska nya.

Vattnet är avstängt varje vinter och systemet är helt tomt, blåst med tryckluft.
 
Testade att "motionera" termostatventilen med varmvattnet rinnande i blandaren i tvättfatet. Det blev en klar förbättring. Tydligen så kärvar termostatventilen. Jag får hädanefter motionera den med jämna mellanrum, alternativ byta ut hela "paketet" med ventiler som sitter under beredaren
 
L Leafs skrev:
Testade att "motionera" termostatventilen med varmvattnet rinnande i blandaren i tvättfatet. Det blev en klar förbättring. Tydligen så kärvar termostatventilen. Jag får hädanefter motionera den med jämna mellanrum, alternativ byta ut hela "paketet" med ventiler som sitter under beredaren
Om du ställer termostaten på max eller min, lossar skruven på vredet, så går det att skruva ut hela insatsen och putsa upp den med lite fin stålull. Men då måste VVB vara kall och den lilia svarta ratten som sitter snett bakom på höger sida stängd. All kommer att rinna ur VVB , så se till att det kan rinna bort någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.