Hoppas det är rätt forum och nån har nån idé om vad mitt problem är.

Jag har en oljepanna som jag bara kör på el eftersom tanken är skrotad.
När jag duschar eller spolar varmvatten i någon annan kram för snabbt. Dvs drar blandaren i köket på max varmt så svalnar vattnet efter någon minut. Det blir inte iskallt men ljummet.
Detsamma gäller i duschen om jag vrider på för mycket för snabbt så kallnar vattnet.
Tar man det dock långsamt så kan man duscha länge i varmt. Tittar jag nere på pannan i källaren ser jag inte tempen sjunkit så det är inte slut på varmvatten. Ej heller bladarens fel efter som det gäller i både kök och badrum.

Det känns som om det är nåt som reglerar varmvattnet som inte hinner med eller nåt?
Pannan är en pulsonex.
 
Kika så inte din blandningsventil pytsar in för mycket kallvatten in till varmvattnet, brukar vara plus och minus på ratten, sitter vid pannan ovankant där kv går in och vv ut.

mvh
 
Tack nu är den satt på max varmt. Men det är väl den man ställer så att det inte ska bli för varmt tappvarmvatten med risk för skållning? Sitter det nåt i den som kan paja? Bimetallfjäder eller liknande?
 
Kör du med el så kan du ju maxbegränsa vv tempen med patronerna, värre är du ju med en vedpanna, pellets etc. om pannan eller t.ex ack tankar värms upp till 80-90gr, då kommer det fräsa om kökskranen om du inte blandar in kv i vv. Men försök att hitta ett läge som funkar för dig, men har du mindre barn så skall vv ställas ner så ingen skållas/brännskadas.

Kan även vara så att när pannan kördes med oljebrännaren så var vattnet hett, därav mer inblandning av kv.

mvh
 
Det sitter med största sannolikhet en värmeväxlare i pannan som ska överföra värmen från pannans vatten till kranvattnet som strömmar igenom. Vid eldrift så kör du troligen inte pannan på 80-90 grader som den gjordes för med olja och då blir kapaciteten att värma det kalla vattnet som strömmar igenom värmeväxlaren dålig.
Värmeväxlaren kan också med tiden kalka igen och på så sätt bli sämre värmeöverföring.
 
Har haft samma problem. Satte in en elektrisk vvb i serie med kombipannan. Pannan gör en del nytta, förvärmer vattnet till ca 30 grader om jag eldar. Duscha var inte att tänka på.
 
Mitt test med att ställa upp tempen lyckades inte. Det var samma sak när jag duschade imorse. MEN stryper jag strålen lite i en minut så kommer det varmvatten igen och det blir skönt att duscha.

Vad betyder wb?

Jag har för mig att jag kör pannan på ca 80 grader. Får kontrollera det. Jag använder den lite för mitt vattenburna värmesystem också och inte enbart för varmvatten. En rengöring av värmeväxlaren känns ju som att det vore bra. Är det lätt att avkalka en sådan?
 
Varmvattenberedare. Din beredare i pannan är garanterat igenkalkad. Kan hjälpa att köra igenom avkalkningsmedel, men antagligen har rören i beredaren utvändiga beläggningar också, som hindrar värmeutbytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.