Helt plötsligt har jag nu på morgonen inget varmvatten! Det var lite varmt i kranarna först men blev sen kallare och kallare.

Jag har ett system med 2 acktankar med vvb i den ena. Jag eldade igår så tempen i tankarna är just nu 80-60-40 och det går ut ca 40-gradigt vatten på elementen.

Igår när jag eldade, nånstans mitt i eldningen, så var det plötsligt något som small till. Som en dov smäll som kändes i hela golvet på nedervåningen. Jag tänkte att vad fan var det och rusade ner i källaren men hittade inget med pannan och det brann lika fint som innan.

Jag nådde under eldningen senare ganska höga temperaturer - fläkten bröt när pannan var på 98 grader (bara glödbädd kvar då) och sluttempen i tankarna blev 97-97-97. Jag tyckte att det var ett konstigt bubblande, droppande ljud som jag inte hört förut. Lät som om det kom nånstans ifrån toppen av tankarna, men svårt att identifiera. Ibland susar och bubblar det lite i nån pump så jag tänkte inte så mycket på det.

Vad kan ha hänt?! Typiskt att sånt här händer en lördag morgon när det dröjer läääänge innan man får fatt i en rörmokare... :(
 
Kan tillägga att det verkar som att om allt får stå i typ 30 minuter så kommer det en skvätt varmvatten (några sekunder) som är kanske 30-35 grader och sedan blir det kallare och kallare igen.
 
Nu några timmar senare blir det inte ens varmt om det fått stå en stund. Möjligtvis samma temp som i huset - 20-21 grader.

Ingen som har nån idé? :(
 
Jag fortsätter med info tills någon har en idé och kan hjälpa mig.
Här är två bilder på systemet med acktankar och nån slags pumpsystem som väl har med varmvattnet att göra? Jag är HELT grön på sånt här, så jag kommer nog att ställa en del dumma frågor.

Det hörs ett susande, bubblande, fräsande ljud från den röda pumpen. Jag har hört det lite grann de senaste månaderna, främst när tempen går över 80 grader i tankarna. Det har dock aldrig varit så kraftigt sörplande som nu. Har jag fått luft i systemet på nåt vis?
Tankarna står nu i 80-40-40 vilket ju visar att varmvattnet inte lämnar toppen där vvb finns.
 
  • IMG_5929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5935.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Vet inte hur dina tankar ser ut på insidan men det verkar som om att en vägg har sprängts där av knallen. Du har väl en mindre tank inne i den större eller???
 
Vet ej hur det ser ut, men jag tror (peppar peppar) att problemet är löst nu. Vi har sån tur att de förra ägarna är helt grymma. Fick tag i en av dem och han var här 10 minuter senare! Tydligen hade jag missuppfattat hur man kollar trycket i systemet så det behövde fyllas en väldig massa vatten. Sörplandet i pumpen berodde väl på att den drog en massa luft med vattnet och inte kunde få ut varmvattnet. Nu verkar allt funka och knallen vet jag ännu inte ens om det var något inne i huset eller om det var något utanför som small.
 
Att det är tomt på vatten så pass mycket låter som att en läcka kan ha uppstått någonstans i systemet.....håll koll första dygnet på trycket så att det inte förvinner direkt, då är det troligtvis en läcka.
 
Fast vattnet har inte försvunnit bara sådär utan över flera månaders tid. Förra ägaren instruerade om att fylla på lite vatten då och då men jag hade missat den detaljen. Vattnet kan väl avdunsta via expansionskärl på vinden och sånt?
 
Hmm, verkar som att det kanske inte är så enkelt ändå... nu när jag var nere i pannrummet och min sambo spolade varmvatten i köket så hörde jag hur det började sörpla i pumpen igen. Mycket riktigt tog varmvattnet snabbt slut. Fyllde då på mer vatten i systemet (tills det började rinna ur skvallerröret) och vips kände man på varmvattenröret att det blev varmt igen.

Vad sjutton kan det vara? Kan det ha blivit luftfickor och annat i systemet som håller på att fasas ut eller kan vvb:n ha exploderat inne i acktanken? Så att när man tar varmvatten i kranen så tappar man systemet på vatten? Men borde man då inte på riktigt hett vatten i kranen, eftersom vattnet i acktanken är varmt?`

Jag blir galen...
 
Det är inte omöjligt att du har lite luft kvar om det nu var så låg nivå i systemet.
Hur mycket behövde du fylla på andra gången?
Stäng av alla pumpar och vänta en stund, fyll sen upp systemet igen så kanske luft tar sig ut genom expansionen.

Att något hänt inuti tankarna verkar inte sannolikt om man ser till dina bilder, det finns ingen VVB utan varmvattnet tillverkas direkt i den värmeväxlare som syns på bild 2. Det varma vattnet från tankarna pumpas av den röda pumpen genom den och tillbaks till botten av tankarna. Tappkallvattnet som passerar på andra sidan plåtpaketet värms då upp och tas ut i huset via blandaren med svarta inställningsvredet.

Det som kan ge problemet är att röret som går till pumpen kommer i en båge som verkar ansluta högt upp över tankarna, här kan lätt luft fastna. Skulle vattnet försvinna snabbt eller i större mängder gäller det att söka läckor.
 
Problemet är att jag inte har någon aning om hur mycket vatten jag fyller på. Är bara en ballofixventil som man kan öppna och sedan hur man hur det fyller. Hur mycket det blir vet jag inte.

Varje gång man tar varmvatten nån stans i huset så försvinner det med en gång. Går man då ner och fyller så får man lite varmvatten och så försvinner det igen...

Är du säker på att det inte sitter en vvb i den högra tanken? Enligt skisser över systemet i den pärm jag har så finns det en sån, men de kan ju vara för ett "normalsystem" och inte så som de snickrat ihop det hos mig förstås...

Det skulle visserligen förklara att man i vanliga fall har varmvatten i kranarna så fort pannan kommer upp i 60-70 grader, innan tankarna fått upp nån värme.

Slå av alla pumpar... jag vet inte ens var/hur jag gör det. Finns nån huvudströmsbrytare i rummet, kanske är den?
 
Göran.W
Hej du har ingen varmvatten beredare utan ett platt värme växlare.
På den högra bilden längst till höger sitter den.
När du tappar varmvatten så värmer den det med hjälp av pumpen som skickar varmt vatten från tankarna genom växlaren och värmer det efterhand som du tappar.
När du får luft i pumpen tar varm vattnet slut direkt eftersom växlaren bara inehåller någon liter vatten.
 
Låter ju faktiskt både logiskt och rätt nu när ni säger det. Jag har brutit strömmen till pumparna ett antal gånger och de första gångerna kunde man verkligen höra luftbubblor åka i rören - "blubb blubb blubb gurgel".
Nu när man stoppar och drar igång så hör man att pumpen suger luftblandat vatten, låter ungefär som det kan göra i blandaren till en dusch precis när man slagit på den innan man har fullt tryck på vattnet.

Jag fyller och fyller i omgångar och i stort sett allt åker ut genom skvallerröret tror jag, men en del måste hamna i tankarna för temperaturen har sjunkit lite trots att elpatronerna är på för fullt.

Hur får jag bort den sista luften i systemet? Bara att fortsätta starta/stoppa och fylla på vatten?

När jag vrider på termostaten ovanför den röda pumpen (står normalt på 3 av 5) till fullt så ändras ljudet i pumpen och på nåt sätt låter det som att det är mindre luft i vattnet då. Ljudet varierar dock hela tiden.
 
Du kan pröva med att ställa termostaten du nämner på max, låt pumpen gå och tappa samtidigt ut varmvatten. Då får du lite större flöde genom kretsen och luften kan följa med ut. När det gått en stund testa att stoppa pumpen och starta sen igen efter kanske en minut, repetera detta några gånger hela tiden med varmvattnet rinnande.

Det ser ut att vara dumt installerat med avseende på luftfickor, om det ska vara som det verkar av bilderna borde det finnas någon form av luftningsventil över pumpen och över tanken. Kolla så att det inte gör det, då blir det mycket lättare att lyckas.
 
Det finns nån slags automatluftning där varmvattnet går ut ur pannan. Ska kolla resten också. Foton kommer.

Stort tack för er hjälp! Löser sig detta utan besök av rörmokaren är jag mycket tacksam :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.