Försöker spara el genom att producera varmvatten när elen är billig.
Har satt värmepumpen (IVT Greenline HT Plus C) på att göra detta mellan 03.30 och 04.00.
Som bilden visar, tappar den initialt värme väldigt fort:

Temperaturövervakningsdiagram visar olika temperaturer över tid med flera färgkodade datakurvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något fel på pumpen, eller är detta normalt?
 
M magnusj skrev:
Försöker spara el genom att producera varmvatten när elen är billig.
Har satt värmepumpen (IVT Greenline HT Plus C) på att göra detta mellan 03.30 och 04.00.
Som bilden visar, tappar den initialt värme väldigt fort:

[bild]

Är det något fel på pumpen, eller är detta normalt?
Smålänning? 30 minuter?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Smålänning? 30 minuter?
Det tar bara några minuter att värma upp, så ser ingen anledning att ha ett större fönster.
Kurvan såg likadan ut tidigare, bara det att den värmde oftare.
 
Litar du på denna kurva/statistik? Verkar som att det går lite väl snabbt att värma vattnet…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Litar du på denna kurva/statistik? Verkar som att det går lite väl snabbt att värma vattnet…
"Några minuter" var väl lite överdrivet. Här är en kurva med bättre upplösning:

Linjediagram som visar temperatur över tid för olika systemkomponenter i en anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag litar nog på detta.
 
M magnusj skrev:
"Några minuter" var väl lite överdrivet. Här är en kurva med bättre upplösning:

[bild]

Ja, jag litar nog på detta.
Det som är underligt är att du tappar temp. så snabbt, någon annan här inne kanske kan detta bättre än mig...
 
Det är normalt och beror på att det blir skiktning i tanken under uppvärmningen som jämnas ut efterhand.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tempen sjunker ju pga att du kör den for kort stund förstår du väl. Vattnet behöver cirkulera ett tag så att allt vatten värms. Du ser ju vara tempen på en enda plats i systemet där vattnet är som varmast just under uppvärmning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Tempen sjunker ju pga att du kör den for kort stund förstår du väl. Vattnet behöver cirkulera ett tag så att allt vatten värms. Du ser ju vara tempen på en enda plats i systemet där vattnet är som varmast just under uppvärmning.
Förstår nu att den sjunker fort pga att vattnet blandas, men kurvan så likadan ut innan jag lade in någon tidsbegränsning.
 
  • Gilla
kurlakarl
  • Laddar…
Jag värmer mellan 03-05, det räcker till 2 duschar åt 2 vuxna men då heltidsjobbar vi så det går inte speciellt mycket vv förutom dusch
 
M magnusj skrev:
Förstår nu att den sjunker fort pga att vattnet blandas, men kurvan så likadan ut innan jag lade in någon tidsbegränsning.
Prova 2-3h istället. Det brukar räcka åt oss 2 om vi duschar någorlunda sparsamt. Kör bara kompressor med 1,6kw effekt för varmvattnet, inget eltillskott
 
M magnusj skrev:
Förstår nu att den sjunker fort pga att vattnet blandas, men kurvan så likadan ut innan jag lade in någon tidsbegränsning.
Förläng tiden den får köra så kommer den att toppa upp värmen ett par gånger efter att temperaturen i tanken har jämnat ut sig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Förläng tiden den får köra så kommer den att toppa upp värmen ett par gånger efter att temperaturen i tanken har jämnat ut sig.
Varmvattnet räcker, så tiden behöver inte ökas. Undrade bara om det snabba initiala temperaturfallet var pga något fel på värmepumpen. Men förstår nu att den (troligtvis) är ok.
 
Du verkar ha en förrådsberedare i värmepumpen. Beredaren ligger inuti tanken för radiatorvatten. Därför tappas temperaturen snabbt till radiatorsystem.
Jag tycker tempgraferna visar det också.
Du borde haft modellen med fristående tappvattenberedare.

Att skiktat varm/kallvatten temperaturutjämnar sig är ingen förklaring. Vatten leder i princip inte värme neråt. Det är andra förluster som temperaturutjämnar långt före.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du verkar ha en förrådsberedare i värmepumpen. Beredaren ligger inuti tanken för rediatorvatten. Därför tappas temperaturen snabbt till radiatorsystem.
Värmepumpen har en växelventil som styr värmebäraren antingen till förrådsberedaren eller till värmesystemet. När beredaren är värmd så cirkulerar inget värmevatten genom den längre och ingen temperatur tappas ut till värmesystemet.

Värmeledning sker lika mycket åt alla håll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.