Jag bor i ett litet lägenhetshus där vi har ett lurigt problem med varmvattnet. Kanske att någon här vet vad som kan vara orsaken.

Bakgrund:
Lägenhetshus med fjärrvärme. Tappvarmvatten verkar regleras digitalt med hjälp av en siemens RVD135 (se bilder längre ner i inlägget). Huset har 3 våningar och är av äldre modell.

Problem:
Varmvattnet i duschen är opålitligt och försvinner ofta. Framförallt gäller det på morgonen då vattnet blir varmt efter lite spolande. Sedan försvinner varmvattnet oftast redan efter ca 30sek, ibland håller det i sig längre. Varmvattnet kan sedan komma tillbaka efter 5 min, ibland inte alls. Det spelar ingen större roll när på morgonen man duschar så det verkar inte handla om att höglasttider är mer utsatta. Vissa lägenheter är mer utsatta än andra, men vi har inte lyckats se något mönster. Anekdotiskt verkar det som att olika personer i samma hushåll upplever varierande grad av problemet.

Testade lösningar:
Att fortsätta spola "varmvatten" när det har försvunnit verkar inte hjälpa.
Att öka flödet av "varmvattnet" hjälper verkligen inte.
Att duscha med lägre varmvattenflöde verkar fungera för iaf en del av de boende (mig inkluderad). Men i och med att folk har svårt att definera vad "lägre flöde" är så är det högst oklart vilka slutsatser man kan dra från det.

Övrigt
I och med att jag inte vet när folk förlorar varmvatten i duschen så vet jag inte heller om det finns varmvatten i övriga kranar (handfat/vask/etc) men ingen har rappporterat att det vattnet försvinner (vilket inte heller märks lika tydligt).
En snabb konsultation med en vvs-are på telefon sa att vi borde installera en VVC för att åtgärda problemet. Det är tillsynes kostsamt.

Hypotes:
Min gissning är att det hela handlar om ett problem i regleringen av varmvattenflödet. Att varmvattnet förloras en stund efter att det kommit upp i OK temperatur tycker jag låter som en artifakt från ett digitalt reglersystem. Jag har försökt hitta information om hur man kan motionera ventiler i sådana här system liknande hur man kan göra för analoga system (tänk avtq) men utan framgång.

Därför frågar jag den samlade expertisen här: Kanske finns det någon som sitter på oändlig kunskap i området? Vad tror ni, är min hypotes rimlig, eller borde man skaffa en vvc (vilken jag tror kommer göra att man behöver spola kortare tid på morgonen innan man får lagom varmt vatten, men inte borde påverka problemet vi upplever)?

Tacksam för all hjälp!

Programmerbar termostat för uppvärmningssystem, monterad på blå vägg. Kablar och rör anslutna, digital display visar tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriellt pannrum med rör, pump, värmemätare och säkringsskåp på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinstallation med rör, cirkulationspump, ventiler och eluttag mot betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På första bilden ser de tre sladdarna svedda ut. Är det kollat?
 
  • Gilla
dörrkillarna
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
På första bilden ser de tre sladdarna svedda ut. Är det kollat?
De är onekligen svedda i nederkant. Jag vet inte när det har hänt men det är minst två år gammalt (hade inte bilder längre tillbaka än så). Mig veterligen har det inte kollats upp, vilket man såklart borde, inte minst med tanke på brandrisk. Men tror du att det skulle kunna ge upphov till problemen vi upplever med varmvattnet?
 
Dom är inte svedda. normalt med att skit samlas på uppsidor och missfärgar kablar. Ser man så är alla 3 så och inte tätningarna. Kolla av temperaturen för VV , kan vara en givare som inte är frisk eller styrdonet som bråkar.
 
  • Gilla
dörrkillarna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.