Fastigheten i vår brf har haft VVC och fjärrvärme sedan 2001 utan att ge oss några problem.

Sedan en vecka har vi fått in kallvatten i en av våra köksstammar som betjänar 12 lägenheter. Varmvattnet kommer åter efter en stunds spolande.

Vad kan förorsaka detta? Vi har VVC på köksstammarna men har bara varm- och kallvattenanslutning i köken, alltså inte en tredje anslutning till VVC:n. (I badrummen har vi tre anslutningar eftersom handsdukstorkarna går på VVC.) Felaktig inkoppling av diskmaskin, men hur?

Inte ens ett oprofessionell vattenjobb inne i väggen bör ha kunnat förorsaka detta eftersom det inte lär finnas någon T-koppling för VVC i anslutning till köket, och ingen har stängt av vattnet i källaren (det är jag som har nyckel dit).
 
Går cirkpumpen?
Sen var det länge sen jag såg någon vvc men det sitter någon backventil och en strypning nånstans? Inget hopkärvat/igensatt?
 
Rörsystem med ventiler märkta "KALLVATTEN" och "VARMVATTEN", röd kran förmodad strypning/backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulationspumpen fungerar, det är inget fel på övriga sex stammar.

Så här ser stammens ventiler ut. Den röda kranen har jag lärt mig är en strypning men är den också en backventil? Jag har just vridit på den ventilen så att den inte är igensatt/hopkärvad.
 

Bästa svaret

Det är bara en strypventil som används för att balansera andelen flöde per VVC-avstick ingen backventil där och ska inte heller vara någon, den sitter vid källan tex VVX för varmvatten från fjärrvärmen. Har du problem bara i denna delen får du söka efter felaktiga inkopplingar hos de som är matade härifrån tex någon blandningsventil som inte har backventil på kallvattensidan osv.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Borde inte backventilen sitta på varmvattensidan? Det är ju kallvatten som pressas in i varmvattenröret.
 
Eftersom det gäller endast en stam då kan man sortera bort misstanke om att VVC-pumpen havererat. Då är det klassiska felet att en blandare läcker internt mellan varmt och kall och kallvattnet fyller kopplingsledningen när det inte sker någon tappning. Detta eftersom kallvattnet har högre tryck än varmvattnet p.g.a VVC-pumpen som skapar undertryck i varmvatten- och VVC-ledningar, men även p.g.a. att varmvattnet måste passera värmeväxlaren i fjärrvärmecentralen, vilket kallvattnet inte gör. Är läckaget i blandaren stort då måste man öppna kranen ordentligt för att hålla temperaturen uppe, annars kommer det ljummet vatten.
En annan variant är att någon kopplar diskmaskin till en blandare (i grovköket) och låter diskmaskinen gå på blandat vatten istället för bara kallt, för att spara el. Och bryr sig inte om att stänga när maskinen inte är igång. Då blir det ännu mer uppenbart överläckage av kallvatten.
Allt detta förutsätter dåliga backventiler i blandare men någon anledning till att backventiler finns som reservdel måste ju finnas ;-)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Borde inte backventilen sitta på varmvattensidan? Det är ju kallvatten som pressas in i varmvattenröret.
Jo i vissa fall ska det sitta på båda sidorna men ett typiskt är fasta blandningsventiler och sk patronbackventil mot KV-inloppet. Du kan i vilket fall nog anta att något blivit felanslutet eller gått sönder i delar som har både varm- och kallvattenanslutning i lägenheterna som matas från din bild. Se vad strypventilen står på för siffror så kan du stänga den sen som ett uteslutande test så du inte behöver tänka på VVC som orsak. Om det nu inte bara är så att VVC inte har flöde där dvs bara lite väntetid på VV som upplevs.
 
Det låter lite som att någon kopplat in en bänkdiskmaskin på blandarpipen. Det kan vara knepigt att hitta sådana här felkällor. Till slut får man gå in i alla lgh och kolla.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Det var en köksblandare som orsakade problemet, en ny är nu installerad.

Jag ska försöka få tag i den gamla blandaren och dissekera den för att se vad som har hänt, jag lutar åt rostflaga eller annat skräp som har satt sig i backventilen.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Borde vara själva keramikinsatsen som pajat så att man får överläckage även när blandaren är i stängt läge. Man får inga problem annars även om det finns armaturer helt utan backventil eller bara på kallvattensida som GK100 skriver.
 
Nu är problemet äntligen löst!

Pga Covid-19 har det tagit lång tid att få hit en rörmokare, men nu är problemet äntligen löst. Rörmokaren var inne i samtliga kök och kände på tilloppen för att känna om kallvatten fick varmvattenröret att svalna.

Den blandare vi misstänkte först var det inget problem med. Däremot var två gamla "Bågvik" IKEA-blandare trasiga, den ena så mycket att kallvatten pressades in i varmvattenstammen även när blandaren var helt stängd.

Jag har skruvat isär blandaren utan att hitta något tydligt fel så jag gissar på att det är gummidetaljerna som har tappat spänsten. Bifogar foton om någon är nyfiken.

Isärtagen IKEA Bågvik-blandare med inre komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av isärskruvad del från en gammal IKEA Bågvik blandare med slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en demonterad gammal "Bågvik" IKEA-blandare med synliga tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärskruvade delar av "Bågvik" IKEA-köksblandare med tydliga bruksspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärtagen del av en IKEA Bågvik-blandare som visar slitna gummidetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd gummitätning med tre ringar, troligen från en "Bågvik" IKEA-blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
A Stenberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.