Fråga:
För varmvattenberedning har jag idag en hetvattenslinga i en av ackumulatortankarna.
Kan jag sätta en extern varmvattenberedare som får sitt inkommande vatten förvärmt från slingan som finns i ackumulatortanken?

Problemet:
När jag inte är hemma och sköter eldningen så blir det gnäll från kärleken min att det inte finns varmvatten för bad och dusch. Man kan ju tycka att enklaste lösningen är att få henne att gå ner till pannrummet och elda, men så enkelt är det tydligen inte. Så för att göra vardagen lite enklare funderar jag på denna lösning:

Lösning?:
Vid eldning:
Varmvattenberedarens el-patron behöver inte värma upp inkommande vatten, bara hålla värmen på det vatten som finns i vv-beredaren.

När det inte eldas:
Ackumulatortanken förvärmer inkommande vatten till vv-beredare så mycket det går och el-patronen ger toppvärme till varmvattnet.

Snälla hjälp!

/Pake
 
Tycker ändå att du ska lägga krut på att lära henne att elda. För hur blir det annars när det blir lite kallare? Då är det inte bara duschvatten som saknas...
 
Visst ska jag försöka få henne att elda! :)

Men min fråga är kvar.. kan jag koppla ihop slingan i acken och en varmvattenberedare?
När tempen börjar krypa ner i acken räcker den till att hålla värmen i huset ett bra tag men duger inte till att värma tappvatten.
Jag tänkte att det kanske skulle bli billigare att värma en vv-beredare med el än 2st ack.tankar. Rätt eller fel??
 
Pake skrev:
Visst ska jag försöka få henne att elda! :)

Men min fråga är kvar.. kan jag koppla ihop slingan i acken och en varmvattenberedare?
När tempen börjar krypa ner i acken räcker den till att hålla värmen i huset ett bra tag men duger inte till att värma tappvatten.
Jag tänkte att det kanske skulle bli billigare att värma en vv-beredare med el än 2st ack.tankar. Rätt eller fel??
Det går funkar perfekt, jag har kopplat så. Det är skönt att slippa vänta på att tankarna ska bli varma innan man duschar/badar

/D
 
Tack!! Det var det svaret jag hoppades få :)

Hur stor vv-beredare använder du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.