Varmvattenberedare
Varmvattenberedaren i ett panna/ackumulatorsystem kan placeras på tre sätt:
1. I pannan.
Kan vara en lämplig och kostnadseffektiv placering då pannan eldas med olja eller är försedd med elpatroner, d.v.s. då det inte är nödvändigt att ha en ackumulator integrerad i systemet. I villainstallationer där en ackumulator finns med, är det däremot direkt olämpligt. Anledningen är att man därigenom bygger in en motsägelse eftersom varmt vatten har lägre volymvikt än kallt. För att inte tvingas till en temperaturreglerad pumpkrets, placerar man därför så mycket som möjligt av ackumulatorns vattenvolym i nivå högre än pannans värmeväxlare. P.g.a. detta hamnar större delen av sagda volym också högre än varmvattenberedaren i pannans övre del, varefter ackumulatorn i tömningsfasen successivt innehåller allt mindre varmt vatten. Detta befinner sig alltid överst i ackumulatorn, och kommer så småningom inte att s.a.s. nå ner till varmvattenberedaren. Därigenom tvingas man till att installera en relativt komplicerad(och dyr) cirkulationspump för att pumpa varmt vatten bakvägen genom pannan för att runt varmvattenberedaren få tillgång till det varma vattnet från ackumulatortoppen.

2. I ackumulatorn.
En numera ganska vanlig placering, tyvärr, även om den minskar tillverkningskostnaden och därmed borde kunna vara billigare att köpa som paketlösning. Dock måste man för samma lagringskapacitet ha en 50% större ackumulatorvolym än om man placerar beredaren utanför ackumulatorn.


3. Utanför ackumulatorn.
Om man placerar varmvattenberedaren utanför och i jämnhöjd med ackumulatortoppen samt har beredaren och ackumulatorn som komunicerande kärl kan man utnyttja ett betydligt större temperaturspann(50%) av ackumulatorns lagrade värmeenergi än om den är placerad inuti acken. Anledningen är att varmvattenberedarens värmeväxling i toppen på ackumulatorn ser till att temperaturen sänks på vattnet i hela ackumulatorn, så att temperaturgradienten i vertikalled blir obetydlig. Sitter beredaren utanför acken så fylls den på via en tömning av varmt vatten ur ackumulatortoppen och skiktningen behålls.
Detta är saxat från: http://www.energifirman.com/

Hur tycker ni att man ska bereda varmvatten vid vedeldning?
 
Det bästa vore väl att ha en extern platt värmeväxlare.
Men vad jag har "hört" måste man ha en högre temp på vattnet in i pvv
för att få ut samma mängd vatten som vid beredning med slingor i tanken.
 
Behöver man högre temperatur på vattnet när man använder plattvärmeväxlare?
Jag undrar det jag.

Däremot behövs det laddpump och styrning till den om man använder plattvärmeväxlare.

Jag undrar hur beredningen fungerar om man skulle montera en ”burk” utanför/ovanför accen. Burken skulle vara fullproppad med kopparrörslingor.
Burken skulle kunna flyttas upp till våningen ovanför och då skulle man kanske också få närmare till tappstället.

Lagringskapaciteten i acc ökar med 50 procent!
Det skulle fungera utan pumpar med självcirkulation!

Dessa funderingar har funnits tidigare, men det verkar inte ha fått någon genomslagskraft hos rörentreprenörerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.