Hur länge "bör" en sådan hålla? Mitt hus är nu inne på sitt trettonde år. Har för mig att den (el) inte var marknadens billigaste. Effektiv, på 50 liter, vilket funkat i mitt lilla hus.

I mitt nästa liv ska avstängningskranen för inkommande vatten inte placeras under den takhängda varmvattenberedaren ... jag är just nu mycket våt. Det är bra att bo på landet med grannar som har vatten. Det är bra att bad-, bastu- och teknikutrymmet med tre avlopp. Det är bra att hela bottenvåningen har betonggolv även om badrummets trösklar stod emot vattnet som troligen forsat ganska länge.

Man ska vara tacksam för så lite
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Beredaren håller betydligt längre så länge man kommer ihåg att byta offeranoden.
 
Beror helt på vad vattnet innehåller för ämnen och i vilka mängder, samt vilket material beredaren är gjord av. Beredare väljs utifrån vilken typ av vatten du har, det finns i koppar, emaljerad, rostfri, etc. Och om den har t.ex. offeranod vilket kan saknas i billigare varianter.
 
Det där var för tekniskt för mig ... jag var mest intresserad av om hemförsäkringen täcker något.
 
Det lär väl vara en hel del åldersavskrivning i försäkringen. Och har den offeranod så framgår det säkert i skötselanvisningarna att den ska kontrolleras med jämna mellanrum, så rent teoretisk kan säkert försäkringsbolaget sätta sig på tvären om dom lyckas bevisa att du har misskött den.
Men med största sannolikhet ersätter dom utan knorr, men efter åldersavskrivning blir det nog inte många kronor kvar... Kolla vad det står i villkoren.
 
Ok - jag har TH som varit mycket justa avseende frys-och kyl som bytts efter 9 år. Har haft översyn på beredaren senaste året men vet inte om man bytt nod.
 
yonna yonna skrev:
Hur länge "bör" en sådan hålla?
I vårt fritidshus har vi en beredare som säkert är 60 år, och som fungerar utmärkt.
Men när huset står tomt stänger vi av strömmen till beredaren.
Och i vårt förr-förra hus stte vi in en beredare som funkade problemfritt när vi flyttade 23 år senare.
Båda dessa var av fabrikatet Thermia.

Här i vårt nuvarande hus satte byggaren in en Metro eller Focus, den höll i 2 år :thumbdown:
Nu är där en NIBE Eminent, verkar vara bättre nu efter 5 år.

Samtliga rostfria, och har "snällt" vatten.
 
Det är en Nibe 55 liter. Ny är nu beställd - tydligen inte lönt att reparera då den läcker på flera ställen. Nu har jag ialla fall fått igång kallvattnet så att jag kan tvätta allt som drunknat i översvämningen!
 
Det kan vara bra att kolla vad som har gjort att den har gått sönder. Det kan vara en dålig kombination av vattenkvaliteten och materialet i beredaren som gör att du kanske behöver en beredare i annat material.
 
Jag ska kolla om den jag har är i rostfritt - annars byter jag upp till en sådan. Har ca 18 TG så vattnet är hårt men det kalkavhärdas.
 
Inte givet att rostfritt är det mest hållbara alternativet. Jag valde bort rf för koppar när jag köpte beredare pga att rostfritt tydligen inte är så bra ihop med hårt vatten och klorider.

Här går det att läsa vad för slags beredare man ska ha, i alla fall om man får tro NIBE.
http://www.nibe.se/Documents/nibe_se/vattenkvalitet_korrosionskydd.pdf
 
yonna yonna skrev:
Jag ska kolla om den jag har är i rostfritt - annars byter jag upp till en sådan. Har ca 18 TG så vattnet är hårt men det kalkavhärdas.
Även om det är en "teknisk" del, om vattenkvalite är det, så måste man ta hänsyn till den vid val av vv-beredare. ;) Speciellt om du har eget vatten. Är det kommunalt så brukar det inte vara några problem utan då vet de som säljer vv-beredare i området vad som fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.