Står här hemma och kliar mig I skallen så tänkte att vi kan klia tillsammans.

Har flyttat in i en kåk med en vvb från '90 ungefär.
Systemet har en L/V-värmepump och elpatron.

Nu när det är 0 gradigt ute slår inte vvb igång när varmvattnet är slut?

Värmepumpen levererar 50 grader

Tanken är på 220L om jag minns rätt.
Problemet är att varmvattnet tar ibland slut, men lampan för vvb tänds inte.
Äldre värmesystem med styrpanel och inställningar, termostat och anteckning på en lapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmen är på och går utan problem, styrs av en innertempgivare.

I botten har jag en termostat där jag ställer in varmvattentempen, om jag vrider upp den så klickar det till och vvb tänds, och sänker jag den så släcks lampan.
Termostatpanel med temperaturvred och kontrollampor för en äldre varmvattenberedare, oisolerade rör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel
Om man tar ett bad på kvällen och tar slut på varmvattnet så är det varmt igen för att duscha på morgonen, men efter ca 5 timmar så är har inte vvb tänds och är fesljummet.


Borde inte vvb tändas när varmvattnet är helt slut?

Tips sökes
(Hoppas min beskrivning inte är för rörig, försökte få med så mkt info som möjligt)

(Företaget på etiketten har köpts upp och ingen besitter kunskapen om pannan)
 
Samma grejer som sitter i Focus VVB , som den är , termostat med överhettningsskydd och strömbrytare, det är en 3 fas-patron i den, lossa skruven ovanför och fäll ner locket så kan du se hur det ser, brända ledningar eller annat, sen den lilla luckan med 2 skruv . ta bort den ena och lossa den denandra , vik undan locket . Under där sitter ett överhettningskydd med en svart knobb, ta en mejlsel och tryck på den, sluta andas och var tyst , det ska bli ett klick när den återställs, bara lite tips vad som kan göras., Var i landet är du.

Edit Det är en Focus VVB du har såg jag.
 
Redigerat:
@jonaserik
Hej

Bor i södra stockholm, ska kolla upp tipsen ikväll.
vad menar du med "sluta andas och var tyst"? :)

ja, glömde nämna det, det är en Focus VVB jag har, står också JÄSPI på den nedre luckan vid termostaten..

jag har lyckats hitta en manual för själva tanken, men inget för panelen, tips på var jag kan hitta det?
 
At sluta andas och vara tyst för att höra om det klickar när den ev. återställs, den kan vara väldigt trög.
Du har PM
 
Hej. Huvudbrytaren på min FOCUS VLM-300 S har 4 lägen. 0-1-2-3 vad innebär lägena 1-2-3 för funktion?
Har letat på nätet men hittar inte något. Motionerar tempen ett par gånger om året och ibland när vi har många gäster höjer jag temperaturen, så att alla kan duscha varmt. Vi bor vanligtvis bara 2 pers i hushållet, så frågan
är om det är ekonomiskt att sänka temperaturen till 55 grader.
 
Saltisarne Saltisarne skrev:
Hej. Huvudbrytaren på min FOCUS VLM-300 S har 4 lägen. 0-1-2-3 vad innebär lägena 1-2-3 för funktion?
Har letat på nätet men hittar inte något. Motionerar tempen ett par gånger om året och ibland när vi har många gäster höjer jag temperaturen, så att alla kan duscha varmt. Vi bor vanligtvis bara 2 pers i hushållet, så frågan
är om det är ekonomiskt att sänka temperaturen till 55 grader.
Hej

Vad jag vet så är det hus många faser du vill koppla in i vvb, dvs hur fort det går att värma vvb... tror jag...
 
E Emilj92 skrev:
Hej

Vad jag vet så är det hus många faser du vill koppla in i vvb, dvs hur fort det går att värma vvb... tror jag...
Hej, Misstänker själv att det är så, frågan är om man sparar el och patron om man inte behöver köra på alla 3 faser. Idag är vi mer än nöjda med värmen, den räcker gott o väl till för dusch och de få gånger vi badar. Undrar om det kan bli något annat fel om man bara kör på 1 eller 2 faser istället. Har läst på en del forum att det inte sliter så mycket på patronen = ökad livslängd.
 
Har ingen betydelse 1 - 2 - 3 det är 1 Kw per steg och totalt 3 Kw patron, bara tiden som det tar att värma som förändras och vid större uttag av VV så kan det lite tid, patron hinner inte med.
 
Fundering såhär i efterhand och inför kommande vintrar.
Är det möjligt att stänga av elpatron för radiatorerna? Blev ju rätt kallt och då jag har autoläge så gick patronen en del, tillsammans med en luft/vatten värmepump?
Tänker om man bara vill köra VP.
 
Beror lite hur du tänker, att stänga av EL-pannan går bra och ha en L/V-VP ansluten till systemet går bra det med. Har du egen kabel till VVB och egna 3 proppar eller kommer den från EL-pannan, i bland är det kopplas så att total matning till EL-panna och VVB är samma. Det som kan bli lite kinkigt är att det är nästan lite för lite vatten i systemet så en VP som klarar huset kan få lite hicka när behovet är litet, många start/stopp.
 
  • Gilla
Molotow
  • Laddar…
En fundering. Om jag nu förstått allt rätt med min panna så är det en liten tank på ca 25L för radiatorerna, som cirkulerar med en Luftvatten-värmepump.
Det går också en slinga från den till den stora 200L vattentanken för tappvatten.

Så min fundering är
Min luftvärmepump styrs av en termostatkabel som jag ska ansluta mot tanken, just nu så når den inte hela vägen utan ligger mot "från"ledningen från pumpen. Denna startar/stoppar pumpen beroende på vattentemperatur.
Men nu när det är varmare ute har jag ju inga behov av att ha 45 grader i den lilla tanken konstant, var är bäst att sätta mätningen av vattentemperatur?

Ang min tidigare fråga om att endast köra pump och utesluta elpatron så blev det som förväntat när jag valde läge "VP" istället för "auto"
 
Kabeln för givaren kan skarvas och förlängas med en telekabel EKKX 4X0,5 troligen upp till 50 meter utan vidare, lämpligt så att koppla loss från kortet och skarva i en bit , blir bara en skarv då. I tanken ( dykrör ) ska den sitta om det är för VV. Sitter den på ett rör blir det missvisning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.