Trefas VV-beredare, inkopplad med CEE-uttag. Den är kopplad direkt från säkringsskåpet, det är alltså inget annat på dessa trådar. Den får JFB att slå ifrån. Ibland genast, ibland tar det längre tid. Den har dessförinnan fungerat i ca fem år utan problem.

Vad kan vara orsaken? Var börjar man felsöka? (Kolla att det inte är fukt i uttaget är väl min första tanke.)

(Det är inte i mitt hus, så jag vet inte mer för tillfället.)
 
Elpatronen har säkert läck och därför löser den.
Man kan testa att koppla bort en slinga i taget och se om den håller(eller mäta slingorna).

Sen kan man välja att köra utan den slingan eller byta patronen.

Vassegod!
 
Finns även VVB som inte ska installeras över en JFB med 30 mA, ofta har dom en läckström som närmar sig 30 mA och med tiden så är ärgar kontakterna och då kan det bli så att läckströmmarna ökar och tillslut löser JFB. Men det kan ju vara fel på den också som Joens säger.
 
Alla gånger som Joens säger.....vanligt fel när det blir saltavlagringar i botten på VVB......
 
Tackar.

Men vad gör man åt det? Försöker göra rent runt elektroder och anslutningar? WD-40?
 
Jag lägger alla mina pengar på att elpatronen är slut. Möjligtvis att det bara är en slinga som då går att koppla bort. Tar då lite längre tid att värma vattnet.
Går även att byta patronen helt.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
  • Gilla
Eyeball
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.