Hej,
Jag har en arimax 35 som är kopplad ihop med en ctc 171 för att den förra ägaren körde med olja ibland. eftersom jag använder slingan i ctc pannan som varmvattenberedare måste jag ha bra fart på pannan för att få något vidare med varmvatten, jag hade kunnat elda mycket mer sällan för att bara hålla värmen.

Jag har två tankar på 1000 liter. Det tar lång tid att få upp dessa i temp, vet inte om det är något annat fel på systemet eller om det är en kombination av "dålig ved" och för lite kontinuerlig eldning som är problemet . man hinner inte elda så många timmar efter jobbet....
Det finns lite luft i systemet , hör hur det far runt luft när temperaturen kommit upp till 85grader, åker runt i den "slinga" som förvärmer pannan, hur blir man av med detta?

Jag funderar på att sätta in en elvarmvattenberedare, hur stor behövs för ett vanligt hushåll och kan man montera denna med varmvatten från pannan som ingångsvatten för att spara energi?
 
Hej, att elda i en panna och bereda VV i en annan låter inte som en bra idé. Vad jag förstår på den här länken är det inget fel på pannan (arimax). Din ackumulatorvolym verkar rätt.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=4636&sid=83007d64dca289ff4444741cf485d068

Har du inga slingor i någon av ackumulatortankarna? Har du inte det så kan en lösning vara att skaffa en tappvattenautomat och koppla bort den gamla oljepannan.
Du bör nog se över hur ditt system är uppbyggt och fungerar. Läs in dig lite på hur systemet bör fungera på forumet för biobränsle här på byggahus eller på pellets.info´s ved-forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.