Hade hoppats på att vedpannan skulle värma vattnet i varmvattenberedaren. Dragit ur kontakten och eldat så ackumulatortanken är på 80 grader. Vattnet blir inte varmt i vvb. Varför går det en röd och blå slang till vvb?
Lägger till 2 bilder och hoppas på att någon kan ge mig ett svar
Tack på förhand.
 
  • Två vita trycktankar ovanpå en större vit tunna, med röda och blåa rör anslutna, i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, röda och blå slangar, manometer, eluttag och kablar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En med kallvatten in och en med varmvatten ut.
 
D Daniel 109 skrev:
En med kallvatten in och en med varmvatten ut.
Såpass förstod jag, frågan är varför vattnet i vvb inte blir varmt. Hade hoppats att det varma vattnet från pannan skulle gå in via vvb. Vvb avgår innan ackumulatortanken.
Tack för svar.
 
D Daniel 109 skrev:
En med kallvatten in och en med varmvatten ut.
Är inte det en blandningsventil där slangarna är kopplad på?
 
A Anni1966 skrev:
Såpass förstod jag, frågan är varför vattnet i vvb inte blir varmt. Hade hoppats att det varma vattnet från pannan skulle gå in via vvb. Vvb avgår innan ackumulatortanken.
Tack för svar.
Hur är det kopplad så att acktanken ska värme vvb? Är inte vvb fullt med kallt vatten nu och fulls den på med vv från acktanken? Det ser ut som att vvb är urdragen ur elkontakten.
 
Det du har är väl en vanlig elektrisk varmvattenberedare utan värmeslinga. Den har då ingen koppling till pannan.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
A Anni1966 skrev:
Såpass förstod jag, frågan är varför vattnet i vvb inte blir varmt. Hade hoppats att det varma vattnet från pannan skulle gå in via vvb. Vvb avgår innan ackumulatortanken.
Tack för svar.
Finns det någon sådan anslutning överhuvudtaget?
 
J J Vos skrev:
Hur är det kopplad så att acktanken ska värme vvb? Är inte vvb fullt med kallt vatten nu och fulls den på med vv från acktanken? Det ser ut som att vvb är urdragen ur elkontakten.
Vvb är utdragen för jag vill testa om det blir varmt. Den röda slangens rör kommer från vedpannan med varmt vatten. Till höger om vvb står vedpannan och till vänster ackumulatortanken.
 
A Anni1966 skrev:
Vvb är utdragen för jag vill testa om det blir varmt. Den röda slangens rör kommer från vedpannan med varmt vatten. Till höger om vvb står vedpannan och till vänster ackumulatortanken.
Då kanske du fyller vvb med varmt vatten, men den blandas med det kalla i vvb. Svårt att såga utan att se någon kopplingsskema. Är den blåa slangen varm vatten ut mot kranen?
 
A Anni1966 skrev:
Hade hoppats på att vedpannan skulle värma vattnet i varmvattenberedaren. Dragit ur kontakten och eldat så ackumulatortanken är på 80 grader. Vattnet blir inte varmt i vvb. Varför går det en röd och blå slang till vvb?
Lägger till 2 bilder och hoppas på att någon kan ge mig ett svar
Tack på förhand.
De oisolerade rören i taket som de röda och blå rören är anslutna till, gissar att de kommer från pannan som står till höger. Gärna en bild på hur de är anslutna till pannan.
Vart tar samma rör vägen till vänster? Går det kranvatten eller elementvatten i rören? Finns det anslutningar i botten på beredaren?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.