Hej!
Vi ska byta till en ny varmvattenberedare, minst 100L till vårt hus (vi är två st i hushållet).

Några tips på någon vettig varmvattenberedare som inte kostar över 4.000 kr på ett ungefär? :)
 
Magnus E K
Biltema, två stycken 50 liters seriekopplade för 1299 kr styck. När den ena pajar kan du enkelt koppla ur den och köra på halv kapacitet tills en ny likadan skaffats (eller köp tre-fyra stycken på en gång för att ha i snabbreserv).

Med två beredare kan du också styra så att den ena (den som sitter först) bara värmer på natten när elen är som billigast.
 
  • Gilla
Nyhusägare20 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Biltema, två stycken 50 liters seriekopplade för 1299 kr styck. När den ena pajar kan du enkelt koppla ur den och köra på halv kapacitet tills en ny likadan skaffats (eller köp tre-fyra stycken på en gång för att ha i snabbreserv).
Med två beredare kan du också styra så att den ena (den som sitter först) bara värmer på natten när elen är som billigast.
Tack, men hur är kvaliten? Håller de några månader eller minst några år?
 
Vi bytte till en NIBE Eminent 100L i koppar (https://www.hornbach.se/shop/NIBE-V...nt-CU-100-100-L/7735505/artikel-detaljer.html) för drygt en månad sedan efter vår förra sprang läck (höll 35 år, inte läge att klaga ;) ). Lätt att installera och går att driva med en eller två faser. Vi är två personer i hushållet och har aldrig lyckats köra slut på varmvattnet, inte ens i närheten (tror ut temperaturen endast sjunker 5-10 grader föra blandningsventilen.

Den är tyvärr snäppet dyrare och kostar 6000, då ingår även säkerhets/blandningsventil, något man oftast inte får me de billigare man t.ex. hittar på Jula, så där kan man räkna hem 1000kr (priset av en ventil), åtminstone var det så jag resonerade.
 
Jag har också goda erfarenheter av Nibes varmvattenberedare, men under 4 laxar blir ju svårt då.
 
Nibe eller Thermia!
Dessa har aldrig orsakat problem hos oss.
I fritidshuset (nu med 11 personer boende) har det suttit en Thermia ca 100 liter sedan ca 50 år, utan några mankemang.
Och Nibe har vi i riktiga bostaden, sedan en Metro rasade och började läcka efter ett par år.
 
  • Gilla
Nyhusägare20
  • Laddar…
Precis bytt till Nibe Eminent 50 lit i fritidshuset. Räcker fint till 2 personer. Den går dessutom att koppla in på 400 V för snabbare värmning. Har du övervägt 50 lit?
 
Bowman
N KristofferAndersson skrev:
Hej!
Vi ska byta till en ny varmvattenberedare, minst 100L till vårt hus (vi är två st i hushållet).

Några tips på någon vettig varmvattenberedare som inte kostar över 4.000 kr på ett ungefär? :)
För något du i princip kommer ha ”for life”
Varför vela med tusing hit och dit?
Jag hållermed om nibe, första höll över 30år.
Den gick att laga och byta elpatron på, men eftersom jag behövde en större blev det en ny.
Så om nåt du antagligen skall ha >25år låt det kosta en tusing till och skippa biltema :)

https://www.google.se/amp/s/www.urbandictionary.com/define.php?term=buy+once+cry+once&amp=true
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nibe Eminent finns ofta att hitta på blocket om man vill hitta dem för nån tusing mindre än nypris. Sedan är väll diskussionen om ni behöver Cu eller rostfritt.
 
Magnus E K
N KristofferAndersson skrev:
Tack, men hur är kvaliten? Håller de några månader eller minst några år?
Jag har en 30-liters som suttit drygt tre år nu utan problem, även om det får sägas att det passerar mindre vatten genom den än i ett normalt hushåll, vilket bör vara positivt för livslängden. Reservdelar fanns senast jag kollade. Sitter en säkerhetsventil på men ingen blandningsventil, men sätter man flera beredare i serie behövs ju bara (max) en sådan.
 
Lägg på nån tusing och köp en Nibe, håller i 30-40år.
 
J JSten skrev:
Vi bytte till en NIBE Eminent 100L i koppar ([länk]) för drygt en månad sedan efter vår förra sprang läck (höll 35 år, inte läge att klaga ;) ). Lätt att installera och går att driva med en eller två faser. Vi är två personer i hushållet och har aldrig lyckats köra slut på varmvattnet, inte ens i närheten (tror ut temperaturen endast sjunker 5-10 grader föra blandningsventilen.

Den är tyvärr snäppet dyrare och kostar 6000, då ingår även säkerhets/blandningsventil, något man oftast inte får me de billigare man t.ex. hittar på Jula, så där kan man räkna hem 1000kr (priset av en ventil), åtminstone var det så jag resonerade.
Nibe-cu 100L 8600 på din länk + frakt. Är den för stor för fritidshuset?
10500 på lokala comfortbutiken.
 
R Rolf Berglund skrev:
Nibe-cu 100L 8600 på din länk + frakt. Är den för stor för fritidshuset?
10500 på lokala comfortbutiken.
Svårt att svara på. Hur mycket varmvatten använder ni i fritidshuset? Den duger bra för oss två i vår villa, vi har inte tagit slut på den sedan vi installerade den.

Sen kan jag ju bara konstatera att den har ökat en del i pris sedan jag köpte den...
 
  • Gilla
Rolf Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.