Har en äldre elvattenberedare, troligen från 90-talet och skulle vilja byta ut den.

Har läst lite om vattenberedare med tillhörande värmepump luft/vatten vilket om jag förstår rätt är en enhet inomhus i tvättstugan(i mitt fall) med själva vattenberedaren samt en kompressordel på utsidan precis som med mina värmepumpar luft/luft som värmer huset. Har jag förstått det rätt då?

Är det alltid mer kostnadseffektivare än att köra med en modern elvattenberedare? Vad jag har läst mig till verkar ju värmepumparna vara väldigt energisnåla så det låter troligt.

Jag har direktverkande el för uppvärmning, 6 personer i hushållet som trots antalet förbrukar (vatten/el) som en normalfamilj. Även om man inte ska ha onödigt stor beredare så tar jag hellre en lite större än för liten, en vacker dag blir barnen tonåringar :)

Installation vill jag att en yrkesperson utför, ska man köpa hela paketet av en VVS-firma eller är det stor skillnad på att köpa tex produkten från Bauhaus eller liknande och sedan ta installationen separat? Jag jagar inte småpengar men skiljer det väldigt mycket så kanske jag inte tycker att det är värt det.

Säljs det i paket med vattenberedare och kompressor eller köper man dom separat?
Vad är det man ska ha koll på i specen?
Vilka märken är pålitliga och bra?
Länka gärna till nåt paket som man kan kika på,
 
Jag vet bara tre stycken värmepumpsberedare, de fungerar olika men de kan använda luften i huset (förutom Daikins modell).

Indols: https://indol.se/modeller/

Daikin: https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/varmvattenberedare.html

Nibe: F110

Jag skulle tro Daikins modell med en utedel kan vara ett bra val men det finns säkert de här på forumet som kan mer än mig. Den är i princip en luft/vatten värmepump men utan husvärme och använder en mindre kompressor än de modeller som även värmer hus. Daikin kan värmepumpar precis som Nibe, indol vet jag inte mycket om.

Om värmepumpen ska använda uteluft behöver du ha koll på till hur kallt de klarar innan eltillskott används (tror daikin har satt till -15C). Använder du inomhusluft bör den kalla luften blåsas ut utomhus och du får mekanisk ventilation (i princip en frånluftsvärmepump). Nackdelen med indol / F110 är att det behövs större modifiering på huset om du inte har mekanisk frånluftsventilation.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.