Hej,
Jag har en NIBE Eminent 100 i en stuga och befarar att den har gått tort efter att vattnet varit avstängt i en månad.
Efter att jag fyllt på vatten går inte värmaren. Kan det vara så att det finns en brytare som slår till om det är tomt eller har värmeslingan smält?
En sak som talar emot att beredaren var helt tom är att mängden vatten för återfyllnad bedömmer jag till under 10 liter.
Min andra fråga är hur tömmer jag vattnet ur beredaren? Enligt manual ska i en punkt blandningsventilen öppnas helt, min Blandningsventil sitter fast och går ej att rubba. Ska också tilläggas att hela beredaren är monterad trångt uppe på vinden och jag har svårt att nypa tag om venrilvredet ordentligt.
Kan man tömma på annat sätt? Om något ska lagas så måste jag lyfta ner beredaren och då är det bra att ha tömt den.

Tacksam för svar
 
A
B Batordom skrev:
Hej,
Jag har en NIBE Eminent 100 i en stuga och befarar att den har gått tort efter att vattnet varit avstängt i en månad.
Efter att jag fyllt på vatten går inte värmaren. Kan det vara så att det finns en brytare som slår till om det är tomt eller har värmeslingan smält?
En sak som talar emot att beredaren var helt tom är att mängden vatten för återfyllnad bedömmer jag till under 10 liter.
Min andra fråga är hur tömmer jag vattnet ur beredaren? Enligt manual ska i en punkt blandningsventilen öppnas helt, min Blandningsventil sitter fast och går ej att rubba. Ska också tilläggas att hela beredaren är monterad trångt uppe på vinden och jag har svårt att nypa tag om venrilvredet ordentligt.
Kan man tömma på annat sätt? Om något ska lagas så måste jag lyfta ner beredaren och då är det bra att ha tömt den.

Tacksam för svar
har du tur har överhettningsskyddet löst
annars har elementet gått

tömma en beredare är jobbigt då det rinner långsamt och står den dessutom på vinden kan man ju inte bara ta bort kopplet

man sätt dit en slang för vatten och en för tryckluft så att det händer nått
 
electroluxaren skrev:
har du tur har överhettningsskyddet löst
annars har elementet gått

tömma en beredare är jobbigt då det rinner långsamt och står den dessutom på vinden kan man ju inte bara ta bort kopplet

man sätt dit en slang för vatten och en för tryckluft så att det händer nått
Menar du att öppna alla kranar och koppla tryckluft på avtappningsröret?
Hur ser jag om jag har överhettningsskydd? ser inget sådant på el schemat.

Tack för snabbt svar
 
J Josth skrev:
Här en manual som avser 2008 - 2012 för Eminent men jag har ingen aning om vad du har för årsmodell(?) [länk]
Se sid 4 "Återställning av temperaturbegränsare".
Ok, där ser man 🙂. Kollar ikväll, Tack
 
Nu har jag kollat, när jag drar av ratten för tempinställning så finns där ingen återställningsknapp, bara en skruvskalle. förmodligen skruven som håller temperaturställaren mot kåpan.
Slog på strömmen och väntade ett par timmar, i förhoppning att det skulle funka, men det är bara kallt vatten som kommer. Ingen säkring har utlöst heller vilket jag tycker är konstigt om det vore så att elementet har smält.
Någon som har en ide?
 
När exakt är din Eminent tillverkad? Det kanske är ett fel som inte utlöser en säkring men skulle utlöst en jordfelsbrytare om det funnits.
 
Vet ej när den tillverkades, jag köpte huset 2015. huset är byggt runt år 2000. De har senare bytt beredare till denna. Beredaren ser ut så som den är illustrerad i manualen jag fick länken till från dig.
Jag får försöka hitta serienummret, ska visst finnas på sidan.
 
Man borde slå av strömmen och mäta resistansen i el-patronen samt mot jord från anslutningarna. Helst isolationsmäta också. Byte till ny el-patron borde vara en ganska enkel match.
 
B Batordom skrev:
Nu har jag kollat, när jag drar av ratten för tempinställning så finns där ingen återställningsknapp, bara en skruvskalle. förmodligen skruven som håller temperaturställaren mot kåpan.
Slog på strömmen och väntade ett par timmar, i förhoppning att det skulle funka, men det är bara kallt vatten som kommer. Ingen säkring har utlöst heller vilket jag tycker är konstigt om det vore så att elementet har smält.
Någon som har en ide?
Räcker ju inte att lossa vredet det ska ju sitta under kåpan.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Ok, tror jag förstår. Provar att lossa hela undersidan (Kåpan). Trodde återställning var åtkomlig direkt under vredet. Provar i helgen 🙂
 
  • Gilla
Emmasb
  • Laddar…
J Josth skrev:
Syns lite bättre hur man gör i den senaste användarmanualen som finns från i år: [länk] Se sidan 10. Viktigt med att sätta tillbaka sensorerna rätt om man byter el-patronen.
Jepp, så ser det ut. Ska bara hitta något smalt nog att trycka med.
Tack för den!
 
Efter att ha undersökt termostaten, så tror jag att det snarare är något som kommer att sticka ut ur det lilla hålet som ska tryckas in för återställning, istället för att med något smalt trycka i hålet.
Snålt att inte visa bild på hur det ser ut när termostaten löst ut så man vet hur det inte ska se ut.
Har nu tömt beredaren på vatten då det fortfarande kan vara kalla nätter och fortsätter när det blivit varmare.
Inte kul när det är kallt, mörkt och trångt😉. Det blir till att lyfta av beredaren och undersöka på ett bekvämare sätt.
 
  • Hand undersöker termostat på vattenberedare, fokuserar på litet hål för återställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät med spänningsprovare om det finns någon spänning ut mellan 1) och 2). Du kan även mäta resistansen och helst också isolationen i el-patronen med all ström avslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.