Dans la cabane que j'ai achetée il y a 3 ans, le chauffe-eau est branché au secteur sans soupape de sécurité. J'ai supposé, puisqu'il n'y a pas de collier anti-retour, que les anciens propriétaires l'avaient fait en considérant que la surpression allait directement dans l'hydropresse. En trois ans, nous n'avons jamais eu de problème. Maintenant, je dois changer le chauffe-eau car il vieillit. Pensez-vous que c'est sûr sans soupape de sécurité ? Je demande car le connecter signifie créer un nouveau tuyau d'évacuation.
 
En varmvattenberedare ska normalt ha både backventil och säkerhetsventil, men tex genomströmmningsberedare har bara backventil.

Bild på befintliga varmvattenberedaren och dess kopplingar kan underlätta.
 
Översättning av TS inlägg (Google):
I stugan jag köpte för 3 år sedan är varmvattenberedaren kopplad till elnätet utan säkerhetsventil.

Jag antog, eftersom det inte finns någon backventil, att de tidigare ägarna hade gjort detta med tanke på att övertrycket gick direkt in i hydropressen.

På tre år har vi aldrig haft några problem.

Nu måste jag byta varmvattenberedare för den börjar bli gammal.

Tror du att det är säkert utan säkerhetsventil?

Jag frågar eftersom att ansluta det innebär att skapa ett nytt avloppsrör.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En varmvattenberedare ska normalt ha både backventil och säkerhetsventil, men tex genomströmmningsberedare har bara backventil.

Bild på befintliga varmvattenberedaren och dess kopplingar kan underlätta.
Tack Demmpa.

Det finns ingenting. Den är bara kopplad till vattnet sådär. Den här bilden är tagen senast jag städade den.
 
  • Hand som håller i en skruvmejsel och arbetar med kablar inuti en vit anordning. Blå och röda vattenanslutningar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där kommer bilder. Det finns ingen backventil eller säkerhetsventil. Tror du att det är säkert med hydropress?
 
  • Rör och slangar anslutna under en hydropress utan säkerhetsventil eller backventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska finnas en backventil på inkommande kallvatten till VVBn (varmvattenberedaren).
Anledningen är att kallvatten klassas som livsmedel, men det gör inte varmvatten som värms i beredare/genomströmningsvärmare/etc.
Varmt vatten får inte riskera att komma in i kallvattensystemet.

Sen ska det sitta en blandningsventil på utgående varmvatten om VVBn är konstruerad att kunna värma vattnet till högre än 55-60⁰.

Oftast sätter man ett ventilkombination/ventilkoppel innehållande backventil, säkerhetsventil & blandningsventil dikt mot anslutningarna på VVBn.

https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/gelia_varmvattenberedare.pdf
 
Tack för din hjälp. Det kalla vattnet som kommer till varmvattentanken placeras före UV-lampan som behandlar kallvattnet. Vattenanalyser (som genomförs varje år) visar ingen förorening. Så detta borde vara tillräckligt för vattenkvaliteten? När det gäller temperaturen är alla kranar i huset kopplade till en blandare, vilket eliminerar risken för skållning? Min fråga handlade mer om att veta om övertrycket sköttes väl av hydropressen och därmed eliminera risken för att varmvattentanken exploderar? Varmvattentanken är placerad i ett skåp utanför huset. Att installera en säkerhetsventil innebär att man borrar ett nytt rör som måste värmas upp på vintern för att undvika frysning. Så pass att det verkar svårt att förhindra frysning av en dropplinje som bara fungerar några minuter om dagen. Vad tror du?
 
Backventilen och säkerhetsventilen behöver inte sitta precis vid VVBn utan det räcker att de sitter någonstans mellan sista förgreningen innan VVBn och själva VVBn, alltså de kan sitta inne i huset.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det ska dock inte sitta några avstängningar mellan ventil och vvb, annars är risken att någon i framtiden som inte vet var saker sitter stänger...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.