Har en liten vvb ca 6 liter under diskbänken som tackat för sig. Ska försöka bringa lite ordning i en tafflig installation gjord av tidigare ägare, bla sitter kulventil för avstängning av inkommande vatten monterad på varma sidan av vvb!!. Vill stämma av att jag tänker rätt.
Har för avsikt att sätta en kulventil direkt vid inloppet i huset, sedan ledning till vattenfilter. Direkt efter vattenfilter en backventil sedan t-koppling för kallvatten till kran och vvb. Vid kallvatteninlopp vvb en säkerhetsventil. Från vvb varmvatten till kran. Rätt tänkt?
 
B
En blandningsventil kan behövas så man inte skållar sig.

"bla sitter kulventil för avstängning av inkommande vatten monterad på varma sidan av vvb!!. "

Kör de inkommande kv på anslutningen för utgående varmvatten? Borde inte fungera så bra...
 
B BSOD skrev:
En blandningsventil kan behövas så man inte skållar sig.

"bla sitter kulventil för avstängning av inkommande vatten monterad på varma sidan av vvb!!. "

Kör de inkommande kv på anslutningen för utgående varmvatten? Borde inte fungera så bra...
Tänkte hoppa över blandningsventil då det är fråga om en liten beredare som bara ska användas för disk. Men kan i och för sig sätta dit en då löser jag samtidigt problemet med säkerhetsventil.
Tyvärr är anslutningarna korrekta, kv anslutet till kallvatten på vvb men hur man tänkt när enda kulventilen placerats på varma sidan har jag ingen aning om däremot har jag varit väldigt fascinerad över detta och otroligt noga med att stänga av huvudkranen när huset står tomt.
 
Jag ser ingen nackdel med att ha en blandningsventil. Visst klarar man sig utan. Men risken att bränna sig är precis lika stor med en liten beredare. Kulventil före och efter beredare har väl lite olika syften. Det skadar nog inte att ha båda.
 
B
Fördelen med en blandningsventil om man har en 5-6 liter är ju att man kan ställa upp tempen rejält i beredaren och få lite fler liter ljummet vatten, jämfört med att skippa blandningsventilen och ställa den på ca 55c.

Välj rätt effekt så befintliga kablage och säkringar är ok att använda.
 
A Avemo skrev:
Jag ser ingen nackdel med att ha en blandningsventil. Visst klarar man sig utan. Men risken att bränna sig är precis lika stor med en liten beredare. Kulventil före och efter beredare har väl lite olika syften. Det skadar nog inte att ha båda.
Kan väl tycka att en kulventil innan vvb är närmast obligatorisk. Skulle vvb:n springa läck måste jag ut och stänga huvudkranen med följd att hela fastigheten blir torrlagd. Förvisso kan man bränna sig utan blandningsventil dessutom tenderar varmvattnet att räcka längre så det är kanske rätt väg att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.