Har ett "fritidshus" www.dtx.se/solvik som jag tänkt ha för att hyra ut på sommaren till feta tyskar :D
Skall nu installera varmvattenberedare i huset men funderar på vilken storlek samt om det är bättre med att kombinera olika alternativ.
kommer att finnas 2 duschar samt en jacuzzi som rymmer drygt 250 liter vatten. Huset är avsett för 8 personer ungefär. Min tanke är att eftersom vi har ett annat fast boende så kommer vi inte behöva ha varmt vatten i "stugan" förutom då vi är där på helger, samt givetvis konstant varmt vatten under de 3 månaderna som vi kommer att hyra ut.
Är det då bra att kanske ha en varmvattenberedare på säg 300 liter, för att täcka behovet då det sker uthyrning, men sen även ha en såndär variant som värmer vatten på direkten..genomströmmingsvärmare eller vad de heter för de stunder som vi är där över helgerna. Detta för att liksom inte i onödan behöva värma vatten kontinuerligt då ingen är där. Vet att det inte är bra att sätta på och av beredaren stup i kvarten men det känns onödigt att ha på en stor omd et kanske går 2-3-4 veckor emellan att någon är där då det icke är uthyrningssäsong. Alternativt kanske då ha en på 300 liter och en på säg 100 liter för oss 4 då vi själva nyttjar huset. Hoppas ni förstår vad jag menar.!!
Finns det någon ekonomi i att ha 2 varianter...2 varmvattenberedare i olika storlekar...eller en stor tank samt en genomströmningsvärmare?. Hört att de drar mycket ström vid drift?

någon vänlig själ som kan upplysa mig lite kring dessa frågor?

mvh
 
Genomströmningsvärmare, glöm det, 6 kW räcker på sin höjd att tvätta händerna i.

Hur värmer ni huset normalt? med el? med underhållsvärme? då finns ingen anledning att ha flera olika storlekar. Och ingen anledning att stänga av beredaren, den lilla förlust som beredaren har kommer att hjälpa underhållsvärmen att hålla huset varmt.

Det man kan göra är att ställa ned temperaturen till 55 grader när VV behovet är mindre.

300 liter blir nog lagom.

Protte
 
Vi har en luft-luftvärmepump, samt braskamin.
SOm du säger, så kanske det ändå inte blir så stora kostnader att hålla värmen uppe för V V.?
 
Den största kostnaden är för det varmvatten som rinner ut.

Underhållsvärmen sköts av luft/luft och den drar ju bara 1/3 el men det blir ändå inga pengar som kan amortera av på flera beredare.
Bygg hellre in beredaren i mer isolering.

Protte
 
Ok.. tackar. det kommer jag att ha möjlighet till att göra då den kommer att monteras i källare och där kan man bygga runt beredaren bäst man kan.

Tackar för dina svar.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.