Jag funderar på hur jag skulle kunna lösa en lite bekvämare tillvaro i sommarhuset. Det är en liten stuga med sommarvatten, inget avlopp. Vattnet finns idag i en kran i trädgården, så det kånkas kallvatten som värms i kastrull/vattenkokare och diskas med, sen kånkas gråvattnet ut och hälls i rabatterna. Enligt reglerna får gråvattnet hanteras så i området.

Skulle man kunna dra in vatten via kranen/tappstället i trädgården? För att ha till diskho och handfat som sitter med en vägg emellan. Montera ihop avloppsrör och dra ut genom ytterväggen till rabatten, så gråvattnet rinner ut där. Och så kanske ansluta en liten varmvattenberedare, vars säkerhetsventil kopplas in på avloppsrören. Kan en vvb anslutas till både handfat och diskho? Det handlar om max 1,5 meter i avstånd.

Hur tömmer man i så fall smidigt vattenrören och vvb inför vattenavstängningen på hösten? Vad behövs i material/kompetensväg? VVB är väl elektriker. Hur förebygger jag ev vattenskador? Rimlig storlek på VVB? Nåt särskilt i elväg att tänka på där?

Tanken är alltså att kunna dra igång en handdisk och tömma diskvattnet utan att det är en jätteapparat, att kunna laga mat och koka te utan att bära dunkar, och tvätta händerna och borsta tänderna smidigt. Alltså, bara gråvatten. El finns.
 
Rickard.
Ja det är klart det går att lösa men det är väldigt svårt att säga något mer än så utan att veta mer.

Jag(egentligen vi) har ett par stugor med enkel sommarvatten och generellt är det en pem-slang till stugan med tömmningsplugg på lägsta punkt och ett enkelt rörsystem inomhus med med egen avtappning på lägsta punkt. Allt lämnas tömt och öppet när vi stänger inför vinter.

Nibette 15 funkar bra för disk osv men där dusch finns är det bättre att gå upp till minst 35L. Det går att duscha på en nibettte också men det är lite stressigt. Det finns ännu mindre än nibette 15 också om du vill ha så kompakt som möjligt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.