Idag hörde jag en vvsare säga att det är fel på anoden i vv-beredare när den värmer dåligt, han kunde inte förklara hur det gick till men så var det iaf enligt honom. Hans råd till kunden var-köp en ny beredare. Någon som kan förklara hur anoden kan påverka uppvärmningen förutom om den är slut och elementet börjat offra sej istället?
 
Antagligen tycker han det är roligare att sälja en ny, än att byta anoden. ;-\
 
finns det ens anod i alla beredare? jag har en Nibe rostfri 3 år gammal och tror inte den hade nån anod, den gamla beredaren som satt där hade dock haft en anod en gång i tiden, men den var inte kvar så att säga.
 
det är väl bara emaljerade som har anod, eller? som tex malmbergs junkberedare som det rostar hål i dykröret efter 5 år.
 
Om det nu beror på anoden att det värmer dåligt är det väl bara att byta anod?
Jag skulle kolla till matningen, att element, termostat och överhettningsskydd är helt och att det inte är något glapp eller annat knas nånstans och fixa det som är dåligt.
 
Fotografen skrev:
Om det nu beror på anoden att det värmer dåligt är det väl bara att byta anod?
Jag skulle kolla till matningen, att element, termostat och överhettningsskydd är helt och att det inte är något glapp eller annat knas nånstans och fixa det som är dåligt.
Ja men hur skulle anoden kunna reglera tempen på vattnet?
 
Anoden har inget med värmningen att göra dess uppgift är enbart att förhindra "rostangrepp". Värmer beredaren dåligt beror det på värmeelementet eller på att det är nått fel på elkomponenterna.
 
Det skulle ju kunna vara så att han menade att om det värms dåligt så beror det på att ellementet är sönderostat vilket i sin tur beror på att anoden är slut. Fast han kanske i sin tur bara har hört förklaringen och inte riktigt fattat hela sambandet.
 
pellefant skrev:
Ja men hur skulle anoden kunna reglera tempen på vattnet?
Nä just det. Gissar att "hempularen" är nära sanningen.
 
Ja jag tyckte åxå att det var konstigt men ville inte börja diskutera med honom så mycket eftersom han försökte sälja på en kund en ny vvb. fast det finns/fanns visst någon typ av stora elpannor med doppelektroder ner i vattnet för att värma det.
 
Sitter det en elpatron i beredaren eller är det plattor som är monterade utanpå den?
Jag har bytt båda typerna. Enklast är det med utanpåliggande plattor. Vet du bara beteckningen på beredaren beställer du nytt element hos en bra rörmokare.
Mycket billigare än att byta hela beredaren.
 
Jo men för som i det här fallet en stugägare kan det bli billigare att byta hela beredaren om personen klarar av att dra ur och stoppa i en stickpropp samt att skruva bort och tillbaka vattenledningarna själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.