Vi har dragit in vatten till stugan och ska nu då installera en varmvattenberedare. Jag har hela tiden varit inställd på att vi ska ha en Nibe Eminient 55 liters i rostfritt.
Nu tipsade rörmockaren mig om den norsktillverkade OSO wallsmart 50 liters. Enligt honom skulle den vara bra och de lämnade 10 års garanti på tryckkärlet.

50 liter vs 55 liter, hur stor skillnad gör det. Kanske inte spelar någon roll i en stuga för 4 pers?

Bägge kan man koppla in med 2 fas och få 3 kW, vilket jag vill.

Nån som har några goda råd att ge? Vilken ska man välja?

Här finns info om OSO:n. http://www.energiochservice.se/pdf/oso-wallsmart.pdf
 
kemppe skrev:
50 liter vs 55 liter, hur stor skillnad gör det.
Jag kan inte tänka mig att tio procent hit eller dit gör någon betydande skillnad i praktiken. Jag skulle välja utifrån andra kriterier. Tyvärr har jag inga goda råd att ge angående dessa.
 
Nån som har en OSO Wallsmart 50 liters och kan bekräfta att det går att koppla in den på 2-faser och på så sätt få ut 3kW?
Den levereras ju men vanlig stickpropp till jordat 230V uttag. Men jag ska ha en fast elinstallation och det är förberett med 2-fas. Eftersom jag hade kollat ut Nibe. Men då rörmockaren rekommenderade denna så vill jag som sagt försäkra mig om att den går att köra på 2-faser.
 
Det står så här i länken som du själv hänvisar.

Elpatron
RG 1kW, 230 V, 1 fas, ansl. 2” med o-rings tätning. Omkopplingsbar till 3kW, 400 V 2-fas. Bottenmonterad
 
Ja jag vet. Men när jag frågade dom på Ahlsell så kunde inte dom se nån info om det i sina papper. Därför blev jag osäker. Jag hittar heller ingen info på oso:s hemsida.
 
När en hantverkare eller affär "rekommenderar" ett speciellt, lite udda, märke blir jag misstänksam.

Gör han det för att det är en bättre produkt, eller för att han får bättre förtjänst genom att sälja den?

Nibe är ett välkänt svenskt kvalitetsmärke.
Varför köpa en okänd norsk apparat?
Vi är ju i Sverige.
 
Nu har jag bestämt mig för Nibe, eftersom det är bara den av de två som går att köra på 2-fas och 3kW.
Det dokumentet jag länkade till i första inlägget verkar inte stämma, inte nu längre iallafall. Man kan INTE koppla oso wallsmart 50 till 2-fas och få ut 3 kW. Utan det är 1-fas och 2kW som gäller där. Jag mailade oso och frågade, fick detta svaret tillbaka.

Hei,
Wallsmart 50 kan ikke kobles mot 400 Volt. Den kan kun kobles 2 kW 1x230 Volt, men du kan gjerne kappe av stikkproppen og koble fast montasje mot 1x230V om du ønsker.


Vennlig hilsen / Best regards

Bjørn Staff
Product Manager
 
Oso vvb ser man imellanåt inga dåliga grejor, de jag stött på verkar tuffa på fint likaså att de är slimmade i formen så de tar mindre plats. Men nibe är ju nibe (y)

mvh
 
Har en 200l OSO. Inget skumt märke utan kvalitetsmärke.
 
Jag har en oso 50l wallsmart i stugan, det var ingen prisskillnad mot en nibe och både rörmockaren och försäjaren på ahlsell sa att det var norges motsvarighet till nibe, dvs ganska exakt samma kvalite. Blev en oso pga deras nibe ej var i rostfritt. Kan tillägga att jag frågade en rörmockare på ett bygge så de var inget sälj argument från honom.
 
Inget fel på Oso vad jag förstått. 10 års garanti på kärl bl a och den är i rostfritt.
Anledningen att jag väljer Nibes 55 liters är att den kan kopplas till 400V och få ut 3kW, vilket jag förberett för. Nibes finns i koppar, emalj och rostfritt. Jag ska ha den rostfria, skiljer några hundralappar i pris bara.
 
KnockOnWood skrev:
Nibe är ett välkänt svenskt kvalitetsmärke.
Varför köpa en okänd norsk apparat?
Vi är ju i Sverige.
Oso är ett välkänt norskt kvalitetsmärke.
Varför inte köpa en känd norsk apparat?
Vi är ju i Sverige.

KOW, dags att montera bort skygglapparna. Det finns prylar som funkar även om dom inte är tillverkade i Sverige och kända av KOW..........;)

Har kört rostfri OSO i tio år och den funkar förstås utmärkt. Var vad jag kan minnas flera tusen billigare än motsvarande Nibe.
 
MathiasS skrev:
Oso är ett välkänt norskt kvalitetsmärke.
Varför inte köpa en känd norsk apparat?
Vi är ju i Sverige.

KOW, dags att montera bort skygglapparna. Det finns prylar som funkar även om dom inte är tillverkade i Sverige och kända av KOW..........;)

Har kört rostfri OSO i tio år och den funkar förstås utmärkt. Var vad jag kan minnas flera tusen billigare än motsvarande Nibe.
Du får ursäkta, MathiasS, men det där tycker jag var ett ganska onödigt påhopp.
Skygglappar? Är det bara för att hoppa på min åsikt som du skriver så?
Då jag tycker att, allt annat lika, vi skall gynna svensk företagsamhet.

Det finns mycket som är toppkvalitet utan att vara svenskt, tror du inte jag vet det?.
Bilar, tyska BMW och Porche t.ex. återigen bilar Japanska Honda, Toyota och Lexus, elektronik, alla märken, med ursprung i Japan, Sydkorea, Kina, Vietnam och Thailand.

Men nu satte jag ett frågetecken till att köpa en norsk produkt, kanske jämförbar med en svensk.
Varför gå över ån efter vatten (eller över kölen efter industrivaror)?

Men det är klart: Har du något som indikerar att norska industriprodukter är bättre än svenska,
då skall vi naturligtvis köpa från Norge.
Har du det?
 
Krilleman
Jag tänkte bara flika in med att grossisten Dahl har helt slutat handla med OSO då dom gång på gång lovat leveranser till centrallagret med inte hållit löften om leverans.

Personligen skulle jag handlat av en Nibe då deras kundservice är underbar av personlig erfarenhet. Det värdesätter jag hårt!

Men det innebär ju inte att just OSO:s kvalitet kanske skulle vara sämre, den frågan har jag ingen info om.
 
Jag tycker inte du ska det så allvarligt. Jag hoppar inte på dig, jag skojar lite. Det tål du nog.
När jag köpte just vvb så var den norska jämförbara produkten signifikant billigare än den svenska så då var det ett enkelt val. Jag tror inte att OSO är bättre än NIBE, jag tror att det är jämförbara produkter, generellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.