För ett par veckor sedan fick vi det kommunala vattnet inkopplat. Eftersom trycket är så väldigt mycket högre än tidigare har det orsaket läckor lite här och var. I torsdags slutade varmvattenberedaren funka, om det nu har med det nya vattentrycket att göra vet jag inte. (Detta är så typiskt att det skulle hända just nu eftersom vi ska få installerat en nu luft/vatten värmepanna inom kort)..

Är det någon som varit med om liknande och har några idéer kring vad som kan vara fel? Jag har kollat propparna och de ser hela ut, men ska åka iväg och handla nya nu för säkerhets skull. Har fipplat under men förstår inte riktigt vad som är vad. Det ska finnas någon säkring under själva varmvattenberedaren som ska gå att nollställa, men jag förstår inte riktigt vilket det är.

Typen är en Nibe Compact-cu, ER 56cu-300 :D

Tacksam för hjälp (har en höggravid fru som är galen för att hon inte får duscha varmt)
 
Hur gammal är beredaren? Kan ju vara offer-anoden som är förbrukad och gör att den stänger av automatiskt.
 
Jag vet faktiskt inte, men jag tror inte det är över 10 år.

Vad är offer-anoden?

Det är finns en grej som sticker ner (en pigg) ett par cm undertill bland alla el-grejer och den provade jag peta upp precis, men det gav mig bara en hård stöt och jordfelsbrytaren bröt ut.
 
Redigerat:
Ehh, det låter inte bra att du får stötar. Undrar just vad det var du kom åt. Kan du lägga ut en bild?
Jag brukar vid felsökning börja med att mäta så det finns spänning, sen kolla överhettningsskyddet (liten knapp på termostaten)
Vilken temperatur har du inställd? Det ser inte fuktigt ut nånstans?

Offeranod eller skyddsanod är lite förenklat en bit metall som är oädlare än metallen i beredaren. För att förhindra att beredaren utsätts för korrosion monteras denna för att den så att säga "offras" och rostar istället för beredaren.
Din beredare har dock ingen sådan då den är klädd med koppar inuti.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.