Hej,
Jag har en gammal CTC Master 103-9L med 200L vvb som tyvärr började läcka igår. Jag har stängt inflödet och kopplat ut elpatronen till vvb.

Efter ett snack med en värmepumpsfirma pratades det om byte till en IVT Vent 402, installation av friskluftsventiler och pluggning av kanaler osv. Långt ifrån optimalt, men det snabbaste alternativet så som marknaden ser ut. Kostnad runt 150K. Känns galet oavsett...

Så min fråga, eftersom pannan funkar ok i övrigt, värme i radiatorer och hyfsat uppvärmd tilluft, så måste det väl vara absolut möjligt att köpa en extern vvb (100-150L, räcker för oss) och koppla på för varmvattenfunktionen?

I så fall räknar jag med 10-12K för tex en Nibe rostfri + installation - ROT, vilket ger mig betydligt med andrum att planera en full ersättare till CTC när marknaden förhoppningsvis inte är ett skämt längre.
 
B
Ja det låter som en rimlig panikåtgärd för att få varmvatten.

Men jag hade antingen bytt till en billig billig varmvattenberedare typ jula/biltema som skrotas ut efter vintern (eller när du byte värmepump), eller en varmvattenberedare som är förberedd för anslutning mot värmepump, t.ex. en dubbelmantlad beredare, så ansluter man den mot nya värmepumpen.
 
  • Gilla
Golleman
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja det låter som en rimlig panikåtgärd för att få varmvatten.

Men jag hade antingen bytt till en billig billig varmvattenberedare typ jula/biltema som skrotas ut efter vintern (eller när du byte värmepump), eller en varmvattenberedare som är förberedd för anslutning mot värmepump, t.ex. en dubbelmantlad beredare, så ansluter man den mot nya värmepumpen.
Tack, bra tanke. Jag hade annars som plan att sälja vidare den när det stora bytet sker och ta förlusten, men under tiden ha en vvb jag kan lita på, men ja, 1-2 år borde väl även en enkel från lågprisbutikerna hålla utan strul...
 
B
Kan ju alltid kolla blocket begagnad vvb också.

12-13 år höll min biltema vvb, sen gick elementet sönder men då försökte jag intr ens laga den. Men den höll tätt. Svärfar är inne på 8år (and counting) på en jula vvb.

Jag tror det viktigaste är att välja rätt material. Vad som är rätt material beror på vattnet. Nibe har en bra guide att följa om man vet sin vattenkemi.
 
  • Gilla
Golleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.