Vår gamla varmvattenberedare från 69 har börjat tala om att den vill pensioneras, så det blir till att inhandla en ny. Vi har direktverkande el, så det är en vanlig el-varmvattenberedare som gäller. Nu är frågan - ska vi satsa på rostfritt stål eller en kopparbelagd vattenbehållare?
Vi har kommunalt vatten från Mälaren (Stockholm vatten).
 
Krilleman
Kör på en Nibe compact rostfri 300, det skiljer 950:- plus moms med det skulle jag ha köpt! Det räcker till det mesta! Tonårsdöttrar, bubbelbadkar osv... d^_^b

Grundpriser från nibe.se ink moms:
Koppar 300: 10,944:-
Rostfri 300: 11,900:-

Känner du "rätt" personer så kommer en Cu att kosta dig 6800:- alternativ för rostfri 7300:- plus moms!

www.rinkabyror.se tar 9360:- för cu 300 och 10,200 för rfr 300...

Och 300 är bara modellbetäckningen, men själva burken rymmer 275 liter!
 
  • Gilla
Stenshultaren
  • Laddar…
Det beror på typen av vatten vilken beredare du ska köpa, koppar klarar vatten som rostfritt INTE klarar och tvärt om. Nu har jag ingen aning om hur den kemiska sammansättningen är på ditt vatten så prata med någon som verkligen kan och inte bara tror.
Alltså, ibland är koppar överlägset och i andra fall rostfritt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krilleman
Hur stor utrymme för differans tror du det finns i reglerna för vatten i ett komunalt nät som räknas som livsmedel?! ... Det är en hårt reglerad branch med många dagliga kontroller och krav!
 
Det kan vara rätt stor skillnad på vattnets kemiska sammansättning och ändå vara ok som dricksvatten, kanske nån som vet vad som funkar bäst och varför kan tala om det. Själv har jag glömt vad som var avgörande. Skulle bägge fungera lika bra finns det ju ingen anledning att köpa nått annat än den billigaste.
 
Krilleman
Har kopplat in en del rfr beredare på komunalt vatten och aldrig haft problem... Inte med min egen heller innan jag köpte större hus...
 
Har letat lite och har nu hittat vad som gäller angående vattentyp och VVB
Sverige förekommer vanligtvis tre typer av korrosionsskydd i varmvattenberedare: koppar, emalj eller rostfritt stål.Vid kalkhaltigt vatten bör varmvattenberedaren ha en kopparbeklädnad.
När är koppar olämpligt? Koppar är olämpligt vid låga pH-värden (surt vatten) samt vid höga kloridhalter,

När är rostfritt olämpligt? I de fall vattnets kloridhalt är hög kan punktkorrosion förekomma. I vatten med t.ex. hög kalkhalt (hårdhet) bildas lätt avlagringar. Även vid låga kloridhalter kan angrepp då förekomma. En beredare i rostfritt passar däremot om vattnet är surt och kolsyrehaltigt.
När är emalj olämpligt? Eftersom emalj är ett ämne som kan liknas vid glas är tåligheten stor mot de flesta typer av vatten. Egentligen är det bara vid extrema halter av flourid som emaljen angrips, något som är mycket ovanligt. Om ditt vatten innehåller mer än 100 milligram salt/liter passar en emlajerad beredare bäst, men den är olämplig vid hög Ph-värden (över 9).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
Krilleman
...
 
Ska installera en extra VVB i samband med en badrumsrenovering.
Kommer bli en runt 100l för att framförallt möjliggöra att fylla ett badkar då jag inte tror att ctc ecoel/ecoair fixar detta på egen hand.

Om man läser äldre trådar i forumet så står det oftast att emaljklädda VVB är kassa och omoderna, men tittar man på marknadsutbudet så verkar dom dominera samt om man läser inlägget ovan så verkar ju emalj vara det mest universella valet.

Förvirrad är bara förnamnet.....
 
E elmont skrev:
Har letat lite och har nu hittat vad som gäller angående vattentyp och VVB
Sverige förekommer vanligtvis tre typer av korrosionsskydd i varmvattenberedare: koppar, emalj eller rostfritt stål.Vid kalkhaltigt vatten bör varmvattenberedaren ha en kopparbeklädnad.
När är koppar olämpligt? Koppar är olämpligt vid låga pH-värden (surt vatten) samt vid höga kloridhalter,

När är rostfritt olämpligt? I de fall vattnets kloridhalt är hög kan punktkorrosion förekomma. I vatten med t.ex. hög kalkhalt (hårdhet) bildas lätt avlagringar. Även vid låga kloridhalter kan angrepp då förekomma. En beredare i rostfritt passar däremot om vattnet är surt och kolsyrehaltigt.
När är emalj olämpligt? Eftersom emalj är ett ämne som kan liknas vid glas är tåligheten stor mot de flesta typer av vatten. Egentligen är det bara vid extrema halter av flourid som emaljen angrips, något som är mycket ovanligt. Om ditt vatten innehåller mer än 100 milligram salt/liter passar en emlajerad beredare bäst, men den är olämplig vid hög Ph-värden (över 9).
Lyfter tråden då jag gärna skulle hitta en liten beredare med koppar invändigt men alla lågprisvarianter verkar köra med emalj och då måste man ju hålla koll på offeranoden som ska bytas då och då. Något tips?
En annan fråga: vi kallställer stugan på vintern, är det samma risk att man inte lyckas tömma blandningsventilen efter vvb som med en termostatblandare för dusch? Har läst att dessa fryser sönder ibland då de inte låter sig tömmas utan vidare./Lars
 
J
Jag mailade bara NIBE då jag ändå ville ha en av deras med länk till kommunens vattenrapport. Fick svar på 1 dag! På alla guider jag läst står det bara "hög kloridhalt", "lågt pH" etc som säger noll och nada när vattenrapporterna visar decimalform och inte värdeord
 
  • Gilla
vippans
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Jag mailade bara NIBE då jag ändå ville ha en av deras med länk till kommunens vattenrapport. Fick svar på 1 dag! På alla guider jag läst står det bara "hög kloridhalt", "lågt pH" etc som säger noll och nada när vattenrapporterna visar decimalform och inte värdeord
Vilken kommun redovisar detta publikt på deras hemsida? Länka gärna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[länk]
Vad bra, det saknar jag i vår kommun.
De har inte ens ringt tillbaka när jag efterfrågat det.

Jag tycker de borde visa senaste 10 provtagningar och eventuella gränsvärden som överskridits.
Men sen gillar ju jag data också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.