Hej

Satte in en 35 liter Nibe Eminent i sommarstugan för två år sedan.
Varmvattenberedaren används bara c:a 3 månader om året. Lägg till lite helger så kan vi väl säga att jag har använt den i 8:a månader totalt max.
Provade att ta ut offeranoden för att se om allt var som det skulle och möttes av en väldigt anfrätt anod enligt bilden.
Skall den verkligen offra sig så mycket på så kort tid eller är det något fel? Jag har tex kopplat den som 2-fas (Ok enligt instruktionerna) men kan det påverka så att det blir mer galvaniska strömmar som fräter bort anoden än om man låter den vara 1-faskopplad?

Anfrätt offeranod från varmvattenberedare med korrosion och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Til saken hör att den VV-beredare jag bytte ut var en 45 år gammal Asea Skandia där det enda vi gjort var att byta ut värmeelementet 1 gång på dessa 45 år. Visserligen var den kanske i koppar och min nya i emalj men skall anoden verkligen slitas ned så mycket på 8 månaders drift?

Någon klokskap därute?
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Har du salt i vattnet? Att det är hårt vatten? Det brukar sätta fart på offeranoder.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du salt i vattnet? Att det är hårt vatten? Det brukar sätta fart på offeranoder.
Ja kan nog vara lite salt. Bor i en samfällighet med gemensam brunn(ar) nära havet på västkusten. Skulle man hellre haft koppar eller rostfri beredare kanske?
 
Claes Sörmland
G gustavlund skrev:
Ja kan nog vara lite salt. Bor i en samfällighet med gemensam brunn(ar) nära havet på västkusten. Skulle man hellre haft koppar eller rostfri beredare kanske?
Inte rostfritt med salt i vattnet. Rostfritt är inte rostfritt i saltvatten. Jag tror rekommendationen brukar vara just emalj om det finns klorider i vattnet. Men det äter ju anod.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte rostfritt med salt i vattnet. Rostfritt är inte rostfritt i saltvatten. Jag tror rekommendationen brukar vara just emalj om det finns klorider i vattnet. Men det äter ju anod.
OK kanske får vänja mig vid täta anodbyten. Läste dock något som kallades likströmsanod. Kan det vara något kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.