I sommarstugan så är det dags att gå från enbart kallvatten till moderniteter som varm vatten.
Frågan är: Räcker det med en tio liters? Disk och tvättställ handlar det om. Funderar på en dusch men då krävs utbyggnad av toan, vilket inte är aktuellt för tillfället.
 
Tyresö
Ska du enbart ha den till diskning, så räcker en 10-liters med god marginal - räcker även till en snabbdusch.
 
Har för mig att vi har en 30-liters i vår stuga. Räcker gott och väl till en disk och en 5-10 minuters dusch. Gör som oss; ställ duschen utomhus :) Finns inget bättre än att lyssna på fåglarna och känna havsbris när man tar morgonduschen :D
 
Ok. En tioliters blir det. Har inte plats för en större för tillfället. Tills jag bygger ut badrummet alltså.
 
En dusch i det fria är mysigt. Har en sådan lösning nu med solvarmt vatten.
 
Jag har haft 30, 75 eller 80 och 150 i lite olika sommarstugor.

  • 150 är alldeles för stor. Den tar 3 timmar att värma upp.
  • 30 värms upp jättefort och räcker till en liten dusch.
  • 75/80 Känns som den bästa storlek jag har haft.
Kolla vvb hos Byggherren i Linköping. Alla storlekar är jättebilliga. Det var nog därför jag drog till med 150 liter :D. Han kör även ut fritt i hela landet (ända till sommarhuset). (OBS: jag har ingenting med Byggherren att göra).

/M
 
Ha-ha. Såg sen att 10 liter var bestämt.

Svartmålat oljefat?
 
mickearos skrev:
Ha-ha. Såg sen att 10 liter var bestämt.

Svartmålat oljefat?
Nja det VAR bestämt, men det ändrade sig till en 30 liters som en bekant hade begagnad nästan gratis. En Nibe Eminent.
 
Tyresö
30-liters är ju det mest optimala - det räcker till det viktigaste i en sommarstuga om man inte är en storfamilj. Dagens varmvattenberedare är otroligt effektiva - är varmvattnet slut, vänta 30 min. sen kan ni duscha igen.
 
mickearos skrev:
Kolla vvb hos Byggherren i Linköping. Alla storlekar är jättebilliga. Det var nog därför jag drog till med 150 liter :D. Han kör även ut fritt i hela landet (ända till sommarhuset). (OBS: jag har ingenting med Byggherren att göra).

/M
Så attans billigt var det väl inte. En 100-liters kostar hos Byggherren 3779:- Hos till exempel Biltema kostar en 100-liters 1199:-.
 
andersmc skrev:
Så attans billigt var det väl inte. En 100-liters kostar hos Byggherren 3779:- Hos till exempel Biltema kostar en 100-liters 1199:-.
Du menar väl inte att du kan jämföra de kända märkena med Biltemas?
 
Billigt jämfört med nibe. Hajdu fungerar bra. Biltema köper jag knappt en tumstock ens hos.
 
Kan man seriekoppla två små VVB? Så använder man bara en i normalfallet och båda när man har gäster.

Jag har en idé också om att förvärma vattnet innan VVB med en svart PEM-slang som man lägger ut i solen på sommaren. Tanken är att på så vis spar man el och ökar även kapaciteten. Är jag ute och cyklar?
 
Redigerat:
Tyresö
tio_Pepe skrev:
Kan man seriekoppla två små VVB? Så använder man bara en i normalfallet och båda när man har gäster.

Jag har en idé också om att förvärma vattnet innan VVB med en svart PEM-slang som man lägger ut i solen på sommaren. Tanken är att på så vis spar man el och ökar även kapaciteten. Är jag ute och cyklar?

Tanken är god, men vattnet måste vara varmare än 50 +grader, annars blir det legionellabakterier i vattnet om det är för låg omsättning. Legionellabakterier är livsfarliga och inget man lattjar med.
 
Tyresö skrev:
Tanken är god, men vattnet måste vara varmare än 50 +grader, annars blir det legionellabakterier i vattnet om det är för låg omsättning. Legionellabakterier är livsfarliga och inget man lattjar med.

Lattja och lattja, de finns i vilket vattendrag som helst, tänk på det nästa gång du badar. ;)
Bakterien ses generellt som ofarlig av tex smittskyddsinstitutet, vi kan dricka den utan att något händer tex. Personer med nedsatt immunförsvar som andas in den är de som drabbas av problem och då kan lunginflammationen som följer ha dödlig utgång. För oss med vanligt immunförsvar är den dock tämligen harmlös.

Förespråkar inte på något vis att man skall slarva vid en nyinstallation men jag tycker det är onödigt att skrämma upp folk i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.