Vi håller på att renovera badrummet, och rörmokaren föreslår att vi ska byta ut vår varmvattenberedare mot tre genomströmningsvärmare (en vardera badrum och en i köket). Han säger att de kostar ca 2-3000 styck och är ett bättre alternativ energimässigt än en VVB som värmer vattnet hela tiden.
Det låter ju bra i teorin, men jag tänker också att det borde vara vanligare i så fall, de flesta har väl ändå VVB fortfarande?
I hushållet finns två vuxna och tre barn, flera i familjen gillar att bada och duscha ganska länge om det spelar någon roll för frågeställningen...
 
om
F Fidra skrev:
Vi håller på att renovera badrummet, och rörmokaren föreslår att vi ska byta ut vår varmvattenberedare mot tre genomströmningsvärmare (en vardera badrum och en i köket). Han säger att de kostar ca 2-3000 styck och är ett bättre alternativ energimässigt än en VVB som värmer vattnet hela tiden.
Det låter ju bra i teorin, men jag tänker också att det borde vara vanligare i så fall, de flesta har väl ändå VVB fortfarande?
I hushållet finns två vuxna och tre barn, flera i familjen gillar att bada och duscha ganska länge om det spelar någon roll för frågeställningen...
det tar lång tid att få fram varmvatten är det ju bra
men de kalkar igen lättare
rörisens motivation är ju inte så berklighetsbaserad påminner mer om england
 
  • Gilla
Fidra
  • Laddar…
Låter väldigt konstigt. Genomströmningsvärmare brukar vara en nödåtgärd om det av någon anledniung inte finns plats för en beredare.

De drar väääldigt mycket ström när du öppnar kranen, och de ger ett lågt flöde, för att hinna värma upp vattnet soim passerar genom värmaren. Mne strikt energiekonomikst så är de bättre än en beredare.

Samtidigt så skall man komma ihåg att en beredare drar inte jättemycket el i "standby". Det vatten du skall utnyttja kräver precis lika mycket energi att värma oavsett hur du värmer det. men beredaren strår och läcker lite värme till rummet. Den energin kan man spara in med en genomströmningsvärmare.
 
  • Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Tveksamt om man gör någon större besparing. Den lilla spillvärmen som blir från en VVB kommer ju dessutom huset till godo under värmesäsongen.
Genomströmingsvärmare kräver också en ganska hög eleffekt, så ni kommer att behöva dra fram nya matningar från elcentralen, samt utöka med en ny trefasgrupp för varje värmare.
Det är inte ovanligt att det krävs 16A till de som klarar lite högre flöde, vilket man behöver ha i åtanke.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Låter väldigt konstigt. Genomströmningsvärmare brukar vara en nödåtgärd om det av någon anledniung inte finns plats för en beredare.

De drar väääldigt mycket ström när du öppnar kranen, och de ger ett lågt flöde, för att hinna värma upp vattnet soim passerar genom värmaren. Mne strikt energiekonomikst så är de bättre än en beredare.

Samtidigt så skall man komma ihåg att en beredare drar inte jättemycket el i "standby". Det vatten du skall utnyttja kräver precis lika mycket energi att värma oavsett hur du värmer det. men beredaren strår och läcker lite värme till rummet. Den energin kan man spara in med en genomströmningsvärmare.
Tack för input! Jag tror vi behåller beredaren då. När jag googlat verkar det mer vara en lösning för typ garage och fritidshus, i linje med vad du skriver.
 
L lordi skrev:
Tveksamt om man gör någon större besparing. Den lilla spillvärmen som blir från en VVB kommer ju dessutom huset till godo under värmesäsongen.
Genomströmingsvärmare kräver också en ganska hög eleffekt, så ni kommer att behöva dra fram nya matningar från elcentralen, samt utöka med en ny trefasgrupp för varje värmare.
Det är inte ovanligt att det krävs 16A till de som klarar lite högre flöde, vilket man behöver ha i åtanke.
Tack! Det låter som en dålig idé att byta då.
 
Lustigt, vi renoverade ett litet badrum och tyckte inte att vi hade plats för "vanlig" VVB så vi frågade röris om genomströmningsvärmare men blev då avrådd. Hos oss fick de blir 55L värmare.

Känns ju som att om dessa skulle vara bättre så skulle fler hushåll/stugor kanske köra med detta, men det är bara en gissning.

Hade de någon rekommendation på typ och märke? Snabb googling och dessa kräver ju massor med effekt, så du måste ha lediga särkingsgrupper för dessa, mest troligt mer än för vanligt VVB.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
F Fidra skrev:
Tack! Det låter som en dålig idé att byta då.
Jag skulle inte göra det. Byt din befintliga beredare istället när den har tjänat ut.
Då kan man ev titta på en värmepumpsberedare eller annat alternativ om förutsättningarna tillåter.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Om central förrådsberedning av någon anledning inte lämpar sig skulle jag överväga så små förrådsberedare som möjligt vid varje tappställe i stället för genomströmningsberedare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Marcus_Carlsson skrev:
Lustigt, vi renoverade ett litet badrum och tyckte inte att vi hade plats för "vanlig" VVB så vi frågade röris om genomströmningsvärmare men blev då avrådd. Hos oss fick de blir 55L värmare.

Känns ju som att om dessa skulle vara bättre så skulle fler hushåll/stugor kanske köra med detta, men det är bara en gissning.

Hade de någon rekommendation på typ och märke? Snabb googling och dessa kräver ju massor med effekt, så du måste ha lediga särkingsgrupper för dessa, mest troligt mer än för vanligt VVB.
Intressant med så olika råd... Men ja, jag tyckte också att det borde vara vanligare om det var så bra som det lät.

Bra input angående säkringar.

Jag frågade inte om märke eller typ.
 
L lordi skrev:
Jag skulle inte göra det. Byt din befintliga beredare istället när den har tjänat ut.
Då kan man ev titta på en värmepumpsberedare eller annat alternativ om förutsättningarna tillåter.
Ja, det blir planen.
 
F Fidra skrev:
Bra input angående säkringar.
Det var det jag menade med att de drar väääldigt mycket när du öppnar kranen.
 
  • Gilla
Fidra
  • Laddar…
Jag tror inte att din röris är särskilt duktig på el.
För att få bra duschkomfort med en genomströmningsvärmare så behöver den vara på minst 8-10 kW. Då behöver du ha 3-fas 16A matning, och detta till 3 tappställen!
Bara uppsäkring av inkommande el och den högre månadsavgiften äter upp alla besparingar med råge. Dessutom tillkommer ledningsdragning till 3 badrum och 3 nya 3-fas brytare....
 
  • Gilla
Fidra och 3 till
  • Laddar…
tommib
Allt detta är också om man rakt av jämför genomströmningsvärmare mot en ren el-VVB. Så fort du blandar in en värmepump i varmvattentillverkningen så vinner den alla dagar i veckan.

Genomströmningsvärmare är, som redan nämnts, en nödlösning i ett vanligt boende. För garage och fritidshus med god tillgång på el och litet varmvattenbehov, samt kanske behov av att kunna kallställa, är de en rimlig lösning.
 
  • Gilla
Fidra
  • Laddar…
Jag skulle välja att ha en liten vv-beredare vid varje tappställe, 55 L i badrum, 10L i kök.
Det ger minimal rördragning och inget spill för att vänta på att varmvattnet ska komma fram genom kalla rör- Små beredare tar lite effekt, så man behöver inte stora säkringar heller.
 
  • Gilla
Fidra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.