En liten fundering över vattenkvaliteten då man stänger av vvb:n då man lämnar stugan för att sätta på den igen vid nästa besök. Oavsett om man besöker stugan veckovis eller mer sällan stänger väl de flesta av beredaren. Detta vatten står då kvar för att värmas upp igen - och ev igen om förbrukningen är låg vid besöket. Kan detta vara bra mht till tillväxt av div bakterier??? Ett alternativ kan väl vara nån form av backventil som tömmer beredaren då vattnet stängs av. Hur gör ni? Erfarenheter och idéer tack????
 
Jag drar ned termostaten till ett minimum och tömmer ej beredaren. Då har jag frostskydd på vintern. Varmvattnet värms upp till 85-90 grader i vvbn, så det är ingen fara för legionella. Varmvattnet kan lukta lite unket men det är inte till för att dricka, så för mig kvittar det. Jag har inte märkt att det skulle växa i vvbn. En gång tömde jag ur den i samband med byte från grävd till borrad brunn och då var det en del flagor förmodligen från det järnhaltiga vattnet i den grävda brunnen.
 
Samma här - jag ställer VVBn på frostskyddsläget och vrider upp när vi kommer nästa gång. Brukar stå 3-4 månader i stöten. Inga problem, har inte ens reflekterat över det förrän jag läste frågeställningen här.
 
Legionella dör vid ca 60 grader så det är inga problem. Vet inte om man tjänar så mycket på att stänga av och slå på beredaren hela tiden. Den funkar ju som en termos och om vattnet väl är uppvärmt drar det inte så mycket ström.
 
Vi bryter alltid all ström vär vi lämmnar stugan, så den står spänningslös jämt när vi inte är där. Sedan tappar jag ur den på hösten.
Det funkar fint tycker jag.
 
Vi stänger alltid av beredaren under veckorna, och sätter igång den igen när vi kommer ut på fredagskvällen. Mest för att det känns lugnare att inget "står på" i veckorna, än för att spara ström. Tveksamt vilket som blir billigast i längden. Har gjort så i alla år utan några problem,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.