Står i valet och kvalet att köpa varmvattenberedare till det alldeles nyrenoverade badrummet i fritidshuset.
Vi använder huset (45 kvm) flera gånger i veckan men är bara två personer och har sällan duschande gäster. Beredaren skall enbart försörja badrummets vatten. Hittills har vi haft en 10-liters för köket där provisorisk duschslang har dragits ut bakom knuten då vi velat duscha och det har fungerat bra för en 4-5 minuters dusch.
30 liters känns lagom platssparande i badrummet, 50 liters tar lite för mycket utrymme men garderar med värme efter frusna båtfärder. Hur länge duschar man på en 30-liters?
Priset oviktigt.
 
Hemmakatten
Allt är ju relativt. För mig skulle en 30-liters inte ens räcka till att tvätta håret i. :)
Allvarligt talat har jag svårt att tänka mig att 30 liter räcker till två personer. Har ni plats för 50 liter (om än med lite bök) skulle jag definitivt ta den.
 
Hej.

Jag håller med "Hemmakatten". Om ni har plats för en 50 l och priset är oviktigt så skulle inte jag tveka. 50 l defenitivt.
 
Hemmakatten
Skall kanske tillägga att vi har en 80-liters som vi använde enbart till duschen när vi bodde i husvagn på tomten. Den står numera i sjöboden avsedd för dusch efter bastun. I alla fall, det hände vid ett flertal tillfällen att jag duschade slut på allt varmvatten. Nu stod duschen utomhus och det var ofta kallt ute när jag duschade, men ändå. Ca 15 minuter, kanske max 20 tror jag varmvattnet räckte i den 80-liters vvb.
 
Varför inte köpa en genomströmningsvärmare, drar ingen ström när den inte används och du kan ändå duscha
hur länge du vill när du vill.
När vi var i Skottland i höstas satt det en sån i våran dusch på hotellet, det fungerade väldigt
bra, både jämt tryck och värme.
 
Vi kör med en 30L i stugan och till två duschningar är det inga problem för oss, men vi kör upp den till ca 75-80 grader före blandningsventilen, men vi är inga långduschare. Men kan du knöla in en 50L så är det inte fel då du får större marginal.
I vårt fall hanterar den allt vatten i stugan.
 
Låter som om jag har fått en del goda argument för en 50L-blandare. Men anledningen varför jag själv tror på att en 30L räcker är därför att vi ju faktiskt klarat oss ganska bra på 10L köksblandaren. Korta duschar visst, men fullt tillräckligt och det är sällan vi duschar precis efter varandra.
Genomströmmningsvärmare har jag tittat på och de är inget alternativ, kräver speciella duschkopplingar och är dyrare. Dessutom har jag för mig att de drar ganska mycket ström momentant vilken kan kräva att jag måste separera den på en egen fas/säkring.
 
Genomströmmare tror jag behöver trefas och en typ 16 A för att ge fjusvarmt vatten.

Protte
 
Har precis hört talas om genomströmmare. Hittar ingen direkt info på nätet, någon som vet nån bra sida med info och priser? Verkar vara lite blandade åsikter om dem kontra varmvattenberedare. Hur mycket dyrare är det att använda en sån gemfört med vvb?
 
Googlade lite, och hittade www.naturenergi.se och interna.jetshop.se
Problemet är att de drar Väldigt mycket effekt när de värmer.
Så jag tror nog mer på vv beredare även om tanken med genomstömmarna är bra.
 
Såg ingen som svarade på hur länge 30 liter varmvatten räcker.
Då 88-gradigt vatten blandat med 12 gradigt vatten blir det ca 4 ggr så mycket 34 gradigt vatten (vilket är ganska behagligt)
Det går ca 8 liter per minut vid normal duschning. Teoretiskt skulle det alltså bli 4x30/8 minuter duschning. Du, din fru, grannen och deras ungar, hunden och katten hinner duscha om ni inte släpper in en tonåring med långt hår.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Hemmakatten
34 grader! Burr! De flesta människor upplever 34 grader som kallt mot huden. Omkring 40 grader tror jag de flesta duschar i. (själv vill jag ha varmare än så) Inte brukar man väl ha uppåt 90 grader i en varmvatenberedare? Har för mig att i vår 80-litersvariant fanns det en maxtemperatur som var lägre. För mig blir beräkningen så här: 80 grader i en 30-liters vvb ger 60 liter 42-gradigt vatten som räcker i 7 minuter om det går åt 8 liter vatten per minut.
 
Hemmakatten skrev:
34 grader! Burr! De flesta människor upplever 34 grader som kallt mot huden. Omkring 40 grader tror jag de flesta duschar i. (själv vill jag ha varmare än så) Inte brukar man väl ha uppåt 90 grader i en varmvatenberedare? Har för mig att i vår 80-litersvariant fanns det en maxtemperatur som var lägre. För mig blir beräkningen så här: 80 grader i en 30-liters vvb ger 60 liter 42-gradigt vatten som räcker i 7 minuter om det går åt 8 liter vatten per minut.

hehe, de ska ju vara så att man knappt kan stå i dsuchen för att de är så varmt, sen ökar man bara värmen tills man dushat färdigt, de e skönt de, kanske inte så ekonomiskt dock.. :)
 
Med den uträkningen skall alltså en 100 liters räcka i 25 minuter kontinuerligt drift?Vilken är mest ekonomisk av 230V/1Kw eller 400V/3Kw (2fas) ?
Går det bra att ta 85 graders vatten från pannan in i en beredare,under värmesäsongen?
 
Det är ingen skillnad i ekonomi mellan 1 kW och 3 kW alternativen. med 3 kW så värms vattnet 3 ggr så fort sedan slår termostaten av.

Är beredaren godkänd för 85 grader så går det bra att mata från en annan beredare MEN du måste ha en separat blandningsventil som alltid får kallt vatten.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.