Hej alla har en vedpanna med "kopparslinga", man måste ha panntempen på 55+ grader för att få konstant varmvatten under det blir det kallt,ljumet,varmt ja ni förstår, skulle det vara omöjligt att koppla in en varmvattenberedare som kompliment till den? att den går i och håller varmvattnet på ex 60grader ovasett pannan? har kallvatten in och varmvatten ut kopplingar som används nu.
 
Visst,lägg beredaren i serie med pannan med möjligheten att koppla förbi pannan om den ej e i drift på sommarhalvåret..
 
tack för svar, men går det inte att ha den i året om som ett kompliment till pannan vid eldning och inte? bara att det ex håller 60grader ut till kranarna? det borde väl gå eller?
 
Jovisst, om du kopplar den i serie efter pannan.
 
ok lite missförstånd där, så att om jag kopplar den i serie med pannans in och utgångar så ska det funka. Men jag vill inte koppla bort den någonsin utan att varmvattenberedaren ska bedömma om den ska gå i gång eller inte själv oavsett om jag eldar eller inte. (hoppas ni förstår vad jag menar)
 
Jag tror att det som Plumber snackar om med förbikoppel är att det inte är bra för pannan att kylas med kallvatten om den inte samtidigt används. Om du inte använder pannan så kommer den att bli väldigt kall om du kör kallvatten genom en slinga i den. Då kommer den varma luften att kondensera på de kalla pannväggarna och då rostar pannan. Det kommer att förkorta pannans livslängd och du vinner inte mycket på att förvärma vattnet i en slinga i pannan om pannan ändå bara är 20 grader varm.

Därför bör du ha möjlighet att låta vattnet gå direkt till varmvattenberedaren om du inte använder pannan. Jag har för mig att det finns trevägsventiler som grejar det.
 
sveno skrev:
Jag tror att det som Plumber snackar om med förbikoppel är att det inte är bra för pannan att kylas med kallvatten om den inte samtidigt används. Om du inte använder pannan så kommer den att bli väldigt kall om du kör kallvatten genom en slinga i den. Då kommer den varma luften att kondensera på de kalla pannväggarna och då rostar pannan. Det kommer att förkorta pannans livslängd och du vinner inte mycket på att förvärma vattnet i en slinga i pannan om pannan ändå bara är 20 grader varm.

Därför bör du ha möjlighet att låta vattnet gå direkt till varmvattenberedaren om du inte använder pannan. Jag har för mig att det finns trevägsventiler som grejar det.
Exaktomundo..Tveksam till att det finns trevägsventiler som pallar trycket dock.Men annars så funkar det ju finfint med några vanliga,hederliga kulventiler. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.