Hej!

Vi köpte vårt hus för 4 månader sedan och har haft problem med vårt varmvatten, det tar slut rätt snabbt när man ska duscha. Har även försökt och bada några gånger men hinner inte ens fylla 1/3 av badkaret, (vanlig storlek) innan det kommer kallare vatten, men stänger man av ca 1 min och sätter på igen så kommer det varmvatten i ca en halv minut sen kallare igen. Varmvattenberedare ligger på 210 liter och den kan stå på 70 grader ändå blir det så man knappt kan stå i duschen. Pannan är en gammal duplomat från 77 som vi kör med pellets.
Har ni något bra svar på detta får ni gärna svara.


Mvh Johannes
 
Hej!

Hade samma problem när vi flyttade in i vårt hus med liknande förutsättningar.
Panna från -74 ca, som eldas med pellets och ca 200l VV-beredare.

Ingen totallösning, men bättre blev det när jag lät VVS-kompisen montera dit
en blandningsventil (tror jag det heter) till varmvattnet.
Den spär ut varmvattnet med kallt och man minskar risken för skållning.
Har du ingen sådan, så testa med det - varmvattenförbrukningen sjönk radikalt.

Kör du "bara" pannan till 70°? Min är uppskruvad till ca 85°, vilket ju ger varmare
varmvatten och när det sen blandas går det inte åt lika mycket...

Nästa steg här är att byta ut hela pannan, då verkningsgraden ska bli bättre
med en riktig pelletspanna + att den befintliga kör på övertid - är ju ca 35 år gammal...

mvh
Daniel

edit: Japp, blandningsventil hette det: :)
Sådan här var det:

http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=146
 
Redigerat:
Tackar så mycket Daniel ska testa detta och som sagt varit inne på att byta pannan så får väl börja kolla lite vilken man skulle köpa isf.
 
jag tycker det låter som att VVB är nyköpt och eventuellt begagnad vid installation och därmed kanske felkopplad i anslutningarna varmt och kallt. då allt varmt vatten tas från toppen och kallvattnet kommer in i botten.

står beredaren still en stund blir även botten varmare och varmare tills tappning sker och då blåser det in kallvatten som direkt lägger sig på botten.

blandningsventil, säkerhetsventil bör vara monterat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.