Behöver kolla med er om det är fullt normalt eller om något är fel hos oss.

Vi har en IVT 860 FLVP installerad.
Enligt produktblad har den kapacitet följande
”Varmvattenkapacitet 40°C (vid 12 l/min) - 260Liter”

Vi har ett badrum med dubbla takduschar.
om vi kommer hem efter jobbet då huset varit oanvänt sen morgonen så kan jag och sambon duscha max 10 minuter innan varmvattnet tar slut.

Jag brukar köra takdusch och hon föredrar handdusch.

är det rimligt?

förra huset hade vi en renodlad vvb på 300L och där kunde man duscha själv i närmare två timmar
 
Om ni har dubbla duschar samtidigt så gissar jag att ni har ett uttag på typ 20l/min och det är ju tveksamt om värmeväxlaren är dimensionerad för.

Skillnaden mot ert förra hus var att ni hade en förrådsberedare, dvs det fanns 300l färdigt varmvatten med temp på ~60C att ta av.
 
L lat skrev:
Om ni har dubbla duschar samtidigt så gissar jag att ni har ett uttag på typ 20l/min och det är ju tveksamt om värmeväxlaren är dimensionerad för.

Skillnaden mot ert förra hus var att ni hade en förrådsberedare, dvs det fanns 300l färdigt varmvatten med temp på ~60C att ta av.
men duschar man själv räcker det i ca 20 minuter de känns väl inte helt rätt eller så kanske det är det :)
 
"en duschar man själv räcker det i ca 20 minuter de känns väl inte helt rätt eller så kanske det är det"
Helt normalt om varmvattnet görs direkt i en värmeväxlare.
Då är det:
-värmeväxlarens kapacitet (enkelt sagt storlek/värmeväxlaryta)
-temperaturen på varmvattnet på primärsidan
-flödet på sekundärsidan

Som avgör hur mycket och hur varmt varmvatten du kan ta ut på sekundärsidan.
 
coconut
Dessutom är 260 liter räknat på att temperaturen är 60 grader. Standard är 55 grader, så är den inte uppställd i temp så blir det ännu mindre än 260 liter.
 

Bästa svaret

Det är knappast direkt värmeväxling, då får man ha en riktig bamsevärmepump om man vill kunna duscha!
En snabb googling ger att tanken är på 170 liter, "260 liter 40° vatten vid flöde 0,2 l/s och vv-inställning 60°. Normal inställning 55°". (Visst är det skojigt att VP-tillverkarna gärna anger verkningsgrad vid låga temperaturer men tappvattenkapacitet vid högre!)

260 liter delat på 0,2 liter per sekund delat på två duschar = 650 sekunder = 10.8 minuter. Mindre om du inte ställt upp temperaturen till 60 grader. Så ja, det verkar rimligt.
 
Kolla vad du har för inställning för varmvattenprioritet samt varmvattentemperatur
 
  • Gilla
Phaspen
  • Laddar…
Men hur ska trådstartaren lösa probemen med otillräckligt varmvatten? Ingen har lämnat förslag på det.
Kanske montera en separat elektrisk varmvattenberedare på 150 Liter som då inställd på 60 grader, ger 250 Liter 40 gradigt varmvatten. Billigt att köpa och installera en sådan elektrisk varmvattenberedare.
 
Magnus E K
Är det verkligen så högt flöde på duscharna? Jag duschar utan problem över 5 minuter med en VVB på endast 30 liter.
 
A Arnodt skrev:
Men hur ska trådstartaren lösa probemen med otillräckligt varmvatten? Ingen har lämnat förslag på det.
Kanske montera en separat elektrisk varmvattenberedare på 150 Liter som då inställd på 60 grader, ger 250 Liter 40 gradigt varmvatten. Billigt att köpa och installera en sådan elektrisk varmvattenberedare.
Första steget är att kolla inställningarna enligt inlägg #7. Jag har svårt att tänka mig att vattnet inte skulle räcka till två duschar i följd om inte det är så att takduscharna är gigantiska så det blir rena niagarafallet.
Extra beredare brukar endast behövas om man har badkar.
 
Inställd varmvattentemp är 55 grader. finns de nackdelar med att öka till 60? Markant högre elförbrukning?

prioriteten är inställd på hög, dvs större mängd tillskottsel.
finns även funktion med extra varmvatten men vet inte egentligen vad den gör för skillnad
 
Inställningen av prioriteringen borde inte ha någon betydelse. Den styr vad som ska prioriteras om det finns behov av tappvatten och husvärme samtidigt. I ditt fall är ju beredaren full när ni börjar duscha, men den ackumulerade volymen räcker inte till. Visst kan man öka temperaturen lite och få någon extra minut, men det blir ingen avgörande skillnad.
Det finns väl någon funktion för extra varmvatten på värmepumpen? Då brukar den värma upp tanken tillfälligt till en högre temperatur med hjälp av elpatronen. Nackdelen med det (förutom att det drar el) är att man måste aktivera funktionen en halvtimme eller så innan man ska duscha.

Summa summarum; Om ni inte kan minska flödet (med någon annan typ av duschmunstycke t ex) så återstår bara att duscha kortare tid eller sätta in en extra beredare.
 
B bozze4evigt skrev:
Inställd varmvattentemp är 55 grader. finns de nackdelar med att öka till 60? Markant högre elförbrukning?

prioriteten är inställd på hög, dvs större mängd tillskottsel.
finns även funktion med extra varmvatten men vet inte egentligen vad den gör för skillnad
Det blir ju en högre kostnad om man höjer temperaturen, men att montera en spetsberedare ökar också energikostnaden.
Med Prio på hög borde det räcka. Men är det så att ni duschar samtidigt båda två?
Jag skulle också kolla så att elpatronen verkligen går in som de ska. Ingen effektvakt som bromsar?
Kolla så att överhettningsskyddet på elpatronen inte har löst ut.
 
En enkel åtgärd är ju att först ta reda på hur mycket vatten, som verkligen tas ut ur duschen. En hink och tidtagning är ju det enda, som behövs för detta. Utan detta grunddata, så blir det ju bara gissningar. Därefter kan man försöka sig på att beräkna blandningar och hetvattenåtgång.
 
  • Gilla
coconut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.