Hej.

Har bekymmer med varmvattnet. Drar jag på fullt på kranar som sitter på nedervåningen (övervåningen inga problem) så börjar det spotta/slå/pulsera ut varmvatten och det dunkar/smäller i ledningarna och inne vid el-pannan.

Smyger jag igång varmvatten så brukar det gå bra. Kallvatten är inga problem dock.

Kollade på blandningsventilen och den står inställd på full värme. Drar jag ner den till typ hälften så försvinner problemet. Men jag vill ha den på fullt för att få bra värme.

Har hydrofor, men nivån är ok och trycket är ok. (Kallvattnet är ju bra så borde inte vara något med den?)
Pannan är en Eco-El 1550. (Varmattnet går genom en slinga på i en tank)

Skulle det kunna vara blandningsventilen, eller är något annat som orsakar detta?

MVH,
Mårten
 

Bästa svaret

Hej igen.

Problemet är löst. Tänker att jag delar med mig ifall någon annan upplever liknande.

Det visade sig att det var så enkelt att ventilen till varmvattenslingan in till pannan var nästan helt stängd.

Synd att det krävdes en VVS:are för att hitta det :rofl:

Jag står i skamvrån med dummstrut på. Var så inställd på att det var en backventil nånstans som var grundorsaken. Så frågan kvarstår varför den nästan var stängd. Vi har inte bott i huset så länge, så det har förmodligen varit så ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.