Hej!

Jag har flyttat in i ett hus med en NIBE 1230 (vet ej effekt eller hur man tar reda på det). Varmvattnet är ställt på kring 50 grader:
Kontrollpanel till en NIBE värmepump visar temperaturinställningar och drifttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en NIBE värmepumps kontrollpanel med display som visar temperaturinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital termostat visar varmvattentemperatur på 49.6 grader Celsius, märkt NIBE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har hittills kört pumpen i sommarläge. Dock får jag inget vidare varmvatten i kranarna, vilket är lite lustigt om nu varmvattnet är 50 grader.

Vad som är ännu lustigare är att jag får betydligt varmare vatten om jag ställer pumpen i autoläge, trots att den indikerar att sommar läge är aktivt:
NIBE värmepumps display visar Auto(Sommar) läge, driftläge 10 och klockan 08:34.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Manualen ger inga direkta ledtrådar om detta, så jag undrar om någon här på forumet har några tankar?

Bonusfråga: Pumpen närmar sig 20-årsstrecket, vilket jag förstår är förväntad livslängd på en pump. Nu kan den ju säkert tuffa på i 10 år till, men om den går sönder så lär det väl hända under en köldknäpp någon vinter. Bör jag byta den? Jag tänker att fördelarna med ett byte skulle vara, förutom livslängden, att moderna pumpar går att anpassa efter spotpris vilket i kombination med timprisavtal kan ge lägre driftkostnad. Dessutom skulle jag gärna vilja installera kyla, vilket inte finns i dagsläget.

Tack på förhand!
 
Borde sitta en märkskylt/etikett nertill innanför plåtluckan med uppgift om effekt etc. Kolla där. Funderar på om kompressorn och kylkretsen fungerar som de ska? Tänker om värmepumpen står i Auto-läge kan den använda el-patronen som den vill men inte om den är låst i sommarläge och enbart kan gå med kompressorn??

Många som installerar kyla tycker det räcker med passiv frikyla och det är helt frikopplat från vilken värmepump man har, och har sin egen krets och styrning.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
J Josth skrev:
Borde sitta en märkskylt/etikett nertill innanför plåtluckan med uppgift om effekt etc. Kolla där. Funderar på om kompressorn och kylkretsen fungerar som de ska? Tänker om värmepumpen står i Auto-läge kan den använda el-patronen som den vill men inte om den är låst i sommarläge och enbart kan gå med kompressorn??

Många som installerar kyla tycker det räcker med passiv frikyla och det är helt frikopplat från vilken värmepump man har, och har sin egen krets och styrning.
Tack för svaret!
Jag misstänkte också elpatronen, men jag har inte sett några tecken på att den skulle vara aktiv. Dessutom visar ju pumpen samma vattentemperatur oavsett driftläge. För övrigt har jag en sån här söt konvektor på väggen. Jag här inte haft någon vinter i huset ännu, men enligt tidigare ägare ska den fungera bra, Den kräver säkert en tillräckligt hög framledningstemperatur för att bli aktiv, så jag kan inte testa den nu. Kyla producerar den i alla fall inte, men det kanske krävs en separat framledning för det?

Vit väggmonterad konvektor från AERMEC med synliga reglage längst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AJ82 AJ82 skrev:
Tack för svaret!
Jag misstänkte också elpatronen, men jag har inte sett några tecken på att den skulle vara aktiv. Dessutom visar ju pumpen samma vattentemperatur oavsett driftläge. För övrigt har jag en sån här söt konvektor på väggen. Jag här inte haft någon vinter i huset ännu, men enligt tidigare ägare ska den fungera bra, Den kräver säkert en tillräckligt hög framledningstemperatur för att bli aktiv, så jag kan inte testa den nu. Kyla producerar den i alla fall inte, men det kanske krävs en separat framledning för det?

[bild]
Verkar ha lite diff mellan start och stopp temp.Testa start på 47 och stopp till 54.Värme du någon pool med vp?
 
V växelventil skrev:
Verkar ha lite diff mellan start och stopp temp.Testa start på 47 och stopp till 54.Värme du någon pool med vp?
Nej, ingen pool. Jag ska prova att justera VV-intervallen så får vi se vad som händer. Nu noterade jag just att pumpen har gått över i vinterläge, vilket också verkar lite märkligt tycker jag. Man kan ju kanske vara lite besviken på sommarvärmen med tanke på att vi är i juli, men ändå. Men jag sätter tillbaka till sommarläge och justerar intervallet så får vi se.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
AJ82 AJ82 skrev:
Nej, ingen pool. Jag ska prova att justera VV-intervallen så får vi se vad som händer. Nu noterade jag just att pumpen har gått över i vinterläge, vilket också verkar lite märkligt tycker jag. Man kan ju kanske vara lite besviken på sommarvärmen med tanke på att vi är i juli, men ändå. Men jag sätter tillbaka till sommarläge och justerar intervallet så får vi se.
Jag kan riktigt säga att jag hänger med på det här med varmvattenintervallet. Är det temperaturen i tanken som avses, eller temperaturen på vattnet som leds ut till kranarna? Och varför ett intervall snarare än en fix temperatur?
 
Man ska ju tänka på att försöka plåga ut dom sista graderna på varmvattnet så går vp toppen av sin förmåga å kan tom koppla in elpatron om den står i vinterläge. 51° varmvatten betyder kanske 55° i toppen på beredaren. Finns det ingen blandningsventil på toppen son kan vara en orsak till att vv kanske svajar
 
V Vector skrev:
Man ska ju tänka på att försöka plåga ut dom sista graderna på varmvattnet så går vp toppen av sin förmåga å kan tom koppla in elpatron om den står i vinterläge. 51° varmvatten betyder kanske 55° i toppen på beredaren. Finns det ingen blandningsventil på toppen son kan vara en orsak till att vv kanske svajar
Kopparledningar med vattenmätare, avstängningsventiler och demonterat rördel på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

denna?
 
G
AJ82 AJ82 skrev:
[bild]
denna?
Det är ingen blandningsventil. Den stänger nog av kallvatten in till värmepumpens varmvattenberedare.
Är ventilen öppet så är det så. Är ventilen stängd så kan det vara påfyllning av värmesystemet. Känn på den, stängd eller öppen? Om öppen, stäng den och testa om det forfarande kommer varmvatten ur nån kran.
 
G OMathson skrev:
Det är ingen blandningsventil. Den stänger nog av kallvatten in till värmepumpens varmvattenberedare.
Är ventilen öppet så är det så. Är ventilen stängd så kan det vara påfyllning av värmesystemet. Känn på den, stängd eller öppen? Om öppen, stäng den och testa om det forfarande kommer varmvatten ur nån kran.
Den är stängd.
 
G
AJ82 AJ82 skrev:
Den är stängd.
Ok, då är det högst sannolikt påfyllnad av värmesystemet.
Blandningsventiler har tre röranslutningar. Från beredare, till kranar och kallvatten. Varmvattnet som kommer från beredaren "späds ut" med kallvatten till kranarna.
Det är inte alltid man har blandningsventiler till värmepumpar så du kanske inte har någon. Kan se ut så här https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...X_0JlSCys0y_n3PyU51N71Dcd6jL7MwxoCBuQQAvD_BwE

Ser nu att högra röret som knappt syns på bilden sannolikt är kallvatten in till beredaren.
 
G OMathson skrev:
Ok, då är det högst sannolikt påfyllnad av värmesystemet.
Blandningsventiler har tre röranslutningar. Från beredare, till kranar och kallvatten. Varmvattnet som kommer från beredaren "späds ut" med kallvatten till kranarna.
Det är inte alltid man har blandningsventiler till värmepumpar så du kanske inte har någon. Kan se ut så här [länk]
Aha, nej, någon sådan finns inte. Hur fungerar det utan ventil? Är det en fix blandning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.