Halloj! Vårt varmvatten i huset vi flyttat till (byggt 2021) luktar redigt illa.

Vad är det som påverkar?

Spontana tankar utan att kunna nånting alls är antingen:

Anoden i varmvattenberedaren
Eller
Filtrena vid brunnen

Bifogar bild på filter, om det säger något.

Tankar?
 
Du har svavel i vattnet från brunnen, har du något testresultat på vattenprov? Gasen "släpper" bättre från varmvatten än från kallvatten, därför känns det mer på varmvatten.
Filtersystemet behöver anpassas efter vattenprovet, tex kan en hydrofor fungera bättre än en hydropress vid svavelhaltigt vatten.
 
M -MaH- skrev:
Du har svavel i vattnet från brunnen, har du något testresultat på vattenprov? Gasen "släpper" bättre från varmvatten än från kallvatten, därför känns det mer på varmvatten.
Filtersystemet behöver anpassas efter vattenprovet, tex kan en hydrofor fungera bättre än en hydropress vid svavelhaltigt vatten.
Förra ägaren (han som byggde huset) hade gjort vattenprover men det var tyvärr inte testat för just svavel.

Han sa däremot att han funderade på om det är svavel då det bara är varmvattnet som luktar. Han trodde att eftersom det bara är varmvattnet så kan det mangan som finns i dricksvattnet reagera på offeranoden i varmvattenberedaren (som är gjord av magnesium). Han tror att man kan neutralisera detta genom att tillföra zink i varmvattenberedaren.

Låter detta som en rimlig lösning?
 
S
Vore jag du skulle jag beställa en mera omfattande vattenanalys och ta vatten direkt från brunnen, före dina två patronfilter. Sedan bestämma mig för vad för filter och åtgärder som behövdes, och kanske inte spekulera så mycket med säljaren av ett äggmöksvattenhus.
 
S stugfar skrev:
Vore jag du skulle jag beställa en mera omfattande vattenanalys och ta vatten direkt från brunnen, före dina två patronfilter. Sedan bestämma mig för vad för filter och åtgärder som behövdes, och kanske inte spekulera så mycket med säljaren av ett äggmöksvattenhus.
Haha! Vad rolig sista meningen lät. Men det är ju sant :)

Det finns prover från innan. Bifogar
 
  • Skärmbild av laboratorieanalysresultat med olika värden som pH, turbiditet och kemisk syreförbrukning samt datum och standardreferenser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med resultat av vattenanalyser som visar koncentrationen av olika ämnen och bakterier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av ett analysresultat för dricksvatten med kommentarer om hårdhet, järn-, manganhalt och turbiditet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag läser mitt inlägg i efterhand lät det mycket som om vi gissade fram och tillbaka.

Men det finns alltså svart på vitt från testerna.

Och anoden jag länkat ska, såvitt jag förstår, avhjälpa problemen vi har med vattnet.

Så det är inte enbart spekulationer.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
Ja det lät mkt som spekulationer…vilket det förvisso är då du inte vet svavelhalten. Jag som ogärna skulle köpa en vvb-anod för 4000 kr lite på chans skulle ev köpa någon zink-anod och lägga i min vvb för att testa.
https://www.biltema.se/bat/batmotor/anoder/zinkanoder/zinkanod-2000017700

Kom att tänka på när jag första gången tömde min vvb på stugan. Tror ingen gjort det sedan 90-talet…kom ut rätt mycket otrevligt mög.
 
Fick tipset att ta bort anoden helt och köra utan ett tag och se om det hjälper. Långsiktigt är det ju inte så bra kanske men under en kortare period borde man kunna köra utan? Beredaren är ju "sprillans".
 
S stugfar skrev:
Ja det lät mkt som spekulationer…vilket det förvisso är då du inte vet svavelhalten. Jag som ogärna skulle köpa en vvb-anod för 4000 kr lite på chans skulle ev köpa någon zink-anod och lägga i min vvb för att testa.
[länk]

Kom att tänka på när jag första gången tömde min vvb på stugan. Tror ingen gjort det sedan 90-talet…kom ut rätt mycket otrevligt mög.
Om jag skulle testa en sådan, är det bara bryta strömmen, tömma beredaren, öppna locket och lägga in zinkanoden löst precis innanför? Gissar att jag tar ut gamla anoden? Borsta rent med stålborste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.