Bygger nytt kök och det blir långa rör till VVB. Vill ändå ha varmvatten snabbt i kranen.

Vilka lösningar finns det?

VVC är nog inte aktuellt då jag inte tänkt dra om rör hela vägen till VVB. Mycket förluster också?
Grohe red skulle passa perfekt (och är just nu min kandidat) men behöver inte kokande vatten och de har inte duschmunstycke vilket jag vill ha (stor ho).

Förslag?
 
C
En (väldigt) liten VVB under diskbänken är väl alternativet.
 
Hade en 15 liters under bänken, varmvatten på sekunden. Var så nöjd med det att jag funderar på att skaffa en i mitt nya hus. Har bara 10 meter till pannan, men det är ändå ett evigt väntande på vattnet.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Fast tar inte varmvattnet slut rätt fort då?
Eller går det att koppla så den bara tar vatten från den lilla beredaren tills varmvattnet från stora beredaren når fram?
 
Innan den lilla är tömd har den fyllts på med varmvatten från den stora.
 
S sulfobus skrev:
Sök på "tankless electric water heater" eller "instant hot water"; är vanligt i utlandet.
[länk]
Dom drar vanligen ganska mycket ström om det skall ge någon effekt typ 20A 230v) eller mer .och har taskigt genomflöde. Då dom är gjorda för den europeiska marknaden, ex UK...samt man ger ojämn värme då dom saknar blandningsventil..
 
Om man vill kunna duscha ”normalt” så krävs det en genomströmmningsvärmare på 3x35A.
Det är väl därför det inte är så populärt i Sverige.
Min 6kW värmare till poolen höjer tempen på vattnet ca 1 grad! lite högre flöde dock.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Genomströmningsvärmare har jag också tolkat som "fel" val av den info jag sett.

Koppla varmvatten på ingång till en liten beredare känns tokigt men jag kanske har fel. Känns som man först får varmt och sedan kallt (det kalla vattnet från ledningen som ju inte hinner värmas upp innan det spolas ut) följt av varmt vatten igen när det når fram. Eller??
 
Det finns ju VVC där man lägger in ett tunt rör i det befintliga om du vill slippa dra nya rör t.ex: https://www.hwq-group.com/hwq/metod/smart-vvc - har dock inte testat det själv, men kanske någon annat har erfarenheter?
 
N Nizztos skrev:
Genomströmningsvärmare har jag också tolkat som "fel" val av den info jag sett.

Koppla varmvatten på ingång till en liten beredare känns tokigt men jag kanske har fel. Känns som man först får varmt och sedan kallt (det kalla vattnet från ledningen som ju inte hinner värmas upp innan det spolas ut) följt av varmt vatten igen när det når fram. Eller??
Tycker inte det känns fel att koppla varmvattenledningen på den lilla beredarens ingång.
Den lilla mängden kallt vatten som matar beredaren när du öppnar kranen blandas ju med en betydligt större volym.
Om du dessutom har en blandningsventil efter den lilla beredaren, så kommer du inte märka någon förändring i temp.
Vilken vattenvolym kommer dina ledningar till köket att ha?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker inte det känns fel att koppla varmvattenledningen på den lilla beredarens ingång.
Den lilla mängden kallt vatten som matar beredaren när du öppnar kranen blandas ju med en betydligt större volym.
Om du dessutom har en blandningsventil efter den lilla beredaren, så kommer du inte märka någon förändring i temp.
Vilken vattenvolym kommer dina ledningar till köket att ha?
Gissar på 4-5 liter.
Jag får inte riktigt ihop det i mitt huvud men det kanske fungerar.
 
4-5 L är tillräckligt då flesta spolningar förbrukar mindre, vitsen är just det att vid snabbspolning ska man snabbt få varmt vatten och inte behöva spola bort x ggr mera vatten. Behöver man större vattenmängder så har inte några sekunders väntetid så stor betydelse. Och om det är tillräckligt varmt så börjar blandaren pytsa in kallvatten för att ge rätt temperatur.
10-15 L varmvatten på 60-70 grader räcker för en normaldusch som exempel.
 
Ja, lyckades aldrig få slut på mina 15 liter, trots att jag saknade diskmaskin.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fast skillnad på diskho och dusch. När jag använder min ho vill jag oftast ha 50+ grader varmt.
Men med 15 liter klarar man sig säkert.
Kör nog på en sådan lösning om jag hittar en vvb som får plats och det gör de säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.