Hej,
Har ett konstigt problem med min värmepanna.
Varmvattnet fungerar bra och den tänder, värmer och arbetar som den ska (vitodens 200).

DOCK, den vägrar att skicka ut vatten till elementen.
Cirkulationspumpen fungerar (öppnar jag pluggen så kommer vatten och axeln snurrar) men ledningarna till elementen är kalla.
Trycket i systemet är 1,5bar (där det låg innan jag stängde av värmen under sommaren).
När jag försöker lufta elementen kommer bara lite vatten sen slutar det (trots att pumpen går och trots 1,5bar).

Någon som fattar något?
 
Jag antar att du har vridit upp shunten.
Prova att vrida shunten fram och tillbaka (max-min) några gånger.
 
Hej, tack för ditt svar!
Hittar inte shunten på denna panna...?
Den klarar att fylla varmvattenberedaren men inte elementen.
 
Så här ser det ut.
Cirkulationspumpen sitter till höger. magnetventilen nedanför den har jag provat att manuellt ändra läge på men det ändrar inget (ljudet kring pumpen ändras möjligen något).

WP_20151003_16_13_17_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tankar?
 
kulle
Du bör stänga cirkulationspumpen när du luftar
Ta av termostaterna och se till att den lilla piggen på ventilhuset fjädrar
 
Har inte hundra koll på Viessmann gaspannor, men det finns ingen shunt som du kan vrida på iaf. Allt sköts med automatik. Troligen sitter det en prioriteringsventil (kan vara ventilen under pumpen) som växlar mellan varmvatten och värme någonstans.
Men om du inte får ut något vatten ur radiatorerna med 1,5 bars tryck, så låter det som att du har något som stänger värmesystemet. Kolla om du har några ventiler på tillopp och retur till radiatorsystemet, som är stängda.
 
kulle skrev:
Du bör stänga cirkulationspumpen när du luftar
Ta av termostaterna och se till att den lilla piggen på ventilhuset fjädrar
De fjädrar "normalt".
Har luftat både med och utan cirkulationspumpen igång, fortfarande inget tryck eller värme i elementen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…