Hej,
Har ett konstigt problem med min värmepanna.
Varmvattnet fungerar bra och den tänder, värmer och arbetar som den ska (vitodens 200).

DOCK, den vägrar att skicka ut vatten till elementen.
Cirkulationspumpen fungerar (öppnar jag pluggen så kommer vatten och axeln snurrar) men ledningarna till elementen är kalla.
Trycket i systemet är 1,5bar (där det låg innan jag stängde av värmen under sommaren).
När jag försöker lufta elementen kommer bara lite vatten sen slutar det (trots att pumpen går och trots 1,5bar).

Någon som fattar något?
 
Jag antar att du har vridit upp shunten.
Prova att vrida shunten fram och tillbaka (max-min) några gånger.
 
Hej, tack för ditt svar!
Hittar inte shunten på denna panna...?
Den klarar att fylla varmvattenberedaren men inte elementen.
 
Så här ser det ut.
Cirkulationspumpen sitter till höger. magnetventilen nedanför den har jag provat att manuellt ändra läge på men det ändrar inget (ljudet kring pumpen ändras möjligen något).

WP_20151003_16_13_17_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några tankar?
 
kulle
Du bör stänga cirkulationspumpen när du luftar
Ta av termostaterna och se till att den lilla piggen på ventilhuset fjädrar
 
Har inte hundra koll på Viessmann gaspannor, men det finns ingen shunt som du kan vrida på iaf. Allt sköts med automatik. Troligen sitter det en prioriteringsventil (kan vara ventilen under pumpen) som växlar mellan varmvatten och värme någonstans.
Men om du inte får ut något vatten ur radiatorerna med 1,5 bars tryck, så låter det som att du har något som stänger värmesystemet. Kolla om du har några ventiler på tillopp och retur till radiatorsystemet, som är stängda.
 
kulle skrev:
Du bör stänga cirkulationspumpen när du luftar
Ta av termostaterna och se till att den lilla piggen på ventilhuset fjädrar
De fjädrar "normalt".
Har luftat både med och utan cirkulationspumpen igång, fortfarande inget tryck eller värme i elementen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
ian_Superfly skrev:
De fjädrar "normalt".
Har luftat både med och utan cirkulationspumpen igång, fortfarande inget tryck eller värme i elementen.
Ok
kan du ta någon mer bild på ditt system så är det kanske lättare att komma med ideer
 
kulle skrev:
Ok
kan du ta någon mer bild på ditt system så är det kanske lättare att komma med ideer
Här kommer bilder på i princip hela systemet (-elementen då...)

WP_20151004_10_07_50_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20151004_10_08_04_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannan fyller VV-beredaren normalt men inget går till elementen.
Cirkulationspumpen går (har kollat igen, öppnar jag pluggen så kommer vatten och axeln snurrar, stänger jag av så är axeln väldigt lätt att snurra).

Var bör jag ta fler bilder?
 
Redigerat:
Uppdatering:
Ställer jag vredet som finns "uppe till höger" på kontrollpanelen i läge "T" så får jag felkod enligt bilden. Dock, denna kod hittar jag inte då jag googlar...
WP_20151004_12_53_25_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu hittade jag liiite info om felet i alla fall. Blir nog att ringa efter service på måndag... Merde!
Felkod 0F.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sitter det nån 3 vägs ventil, dom strular iaf på ivt värmepumpar
 
Tror inte det (??). Hittar ingen i alla fall OM det inte är den som styrs med magnetventilen nedanför cirkulationspumpen.
Denna magnetventil drar nån sekund vid systemstart sen är den still.
Har testat att manuellt hålla den dragen men det påverkar inget (bara något annorlunda pumpljud från pumpen)
 
Även om det är en växelventil eller magnetventil som krånglar ska det vara tryck i radiatorsystemet, så att man får antingen luft eller en vattenstråle när man luftar. Knacka på manometern, så den inte har hängt sig på 1,5 bar och det i verkligheten är lägre tryck .
 
Manometern funkar. Öppnar jag dräneringskranen sjunker trycket och öppnar jag påfyllningen så stiger trycket.
 
ian_Superfly skrev:
Manometern funkar. Öppnar jag dräneringskranen sjunker trycket och öppnar jag påfyllningen så stiger trycket.
Då är det något annat skumt. Säker på att det inte finns några stängda ventiler någonstans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.