R
Jag har problem med min luft/vatten-värmepump (IVT). Det ena problemet är att jag inte kan lista ut vilken modell jag har och hur gammal den är. Om jag visste detta skulle det vara lättare att leta reda på information. Den installerades av förrförra ägaren.

Mitt andra problem är enligt rubriken. Jag kan se att vattnet som går runt i systemet ligger runt 60 grader, medan varmvattenberedaren i pannan endast ligger på 30 grader. Det verkar inte spela någon roll hur mycket jag vrider på elpatronen och ökar temperaturen i radiatorsystemet.

Jag har bytt alla säkringar jag kan hitta, jag har testat att skruva på fördelningsventilen ovanpå pannan (den står på max), jag har brutit huvudströmmen i några minuter.

Jag försöker att skicka med en bild på pannan, om någon kanske kan se vad det är för någon modell.

Tacksam för svar, min fru ogillar att duscha i "kallt" vatten. Jag har bokat in en servicekille som kommer i veckan, men jag betalar helst in tusentals kronor, om det är något som jag kunde göra själv för att lösa problemet.
 
  • Panel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panna.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå Honeywell ventilen har hängt sig, värmepumpen tror den gör vv men den skickar ut det på radiatorsystemet istället.
Ring installatörsfirman så byter de ut den till en ESBE istället
 
R
Jag testade att "fixa" lite med den blå ventilen, och vips så började den fylla på med varmvatten. Efter några minuter hade temperaturen stigit från 28 till 35, och nu ska jag hålla lite koll så att den slår av när det blir rätt temperatur. Jag tror ändå att det kan vara läge att byta ut den om den börjar strula, och samtidigt göra en service på hela värmepumpen (det är inte gjort sedan jag flyttade in för drygt två år sedan).

Tack för hjälpen så här långt!

Om någon ändå vet vad det är för pump, så får ni gärna nämna det!

EDIT: Nu är temperaturen uppe i nästan 60 grader. Jag har identifierat ventilen som "MUT MR SPDT CR M1S" eller liknande.

http://www.xref.be/phrefuk/mr-spdt-cr-m1s-mut-actuator-for-zone-valve-uk.html
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.