Nästan lite beige, vill säga. Jag vill inte ta orden för olika kaffeblandningar eller andra naturfenomen i munnen så jag säger helt enkelt:

NCS 3010-Y20R

Är detta en lämplig kulör för ett vardagsrum? Foder, fönster och tak i samma rum är 0502-Y.
Sjukt intresserad av färg som man är, har jag ofta med mig NCS-vippan för att kunna mäta "trevliga färger" och det är 3010-Y20R som verkar hamna som medelfärg för varmgrå/gråbeiga toner

Kan vi få in lite statistik på vad ni anser att gråbeige färg skall ha för blandning?
 
Jag kan säga så här, vi har använt 2010-Y40R i vårt v-rum och är jättenöjda med det, men jag skulle inte säga att jag har en vägg som uppfattas särskilt "grå" ;).

Detta säger väl nu eg. inte så mycket om 3010-Y20R, annat än att det är lite mer svärta (ger möjligen ett lite gråare, men ffa. ett mörkare intryck) samt att kulörstyrkan är densamma (10%), men med 20% mer dragning mot gult, vilket ju kanske bör ge en ngt. mer "gulbeige" ton (svårbeskrivet med ord det där :-/ ;)), vi valde att tona ner det gul/beiga intrycket lite genom att ta en brytning lite mer mot rött.
Jag skulle personligen resonera så här, om jag skulle välja xx10-Y20R så skulle jag absolut ta 30 % svart även om den blir lite mörkare, då enbart 20% svart ger en för beige nyans (skulle inte kalla den grå överhuvudtaget).
Ville jag däremot gå på en något ljusare nyans tex mha. enbart 20% svärta så skulle jag antingen gå mer mot rött i brytningen eller ännu troligare, minska något på kulörstyrkan.

Men det är ju en smaksak förstås, fast jag tycker nog eg. inte att varken din föreslagna 3010-Y20R eller min valda nyans är, vad jag skulle beteckna som, grå överhuvudtaget, det är mycket mer av beige, olika "kaffe/chokladbenämningar", möjligen lite "bark" eller ditåt i dem ;)
Fast jag tycker def. att kulörer i närheten av detta färgnummer är väldigt passande för ett v-rum, oavsett vad man sedan kallar dem.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.