Hej! Ny här! Bott i huset i 2 månader nu.

Jag har ett problem med radiatorer på andra våningen. Konstigt nog är det 2 av 3 radiatorer som inte har värme...

Det har varit värme i de innan sen försvann det när hastighet på cirkulationspumpen samt shunten ändrades för att få ut mer värme.

Har testat luftat, det kom pys med luft sen slutade pyset efter ett tag, men inget vatten...

Nedervåningen är varm.

Hjälp
 
Hej, och välkommen!

Har du kollat trycket i systemet? Någonstans har du en manometer, om trycket ökar väldigt hastigt när du fyller på och tappas väldigt fort när luftar kan det även vara fel på expansionskärlet.

Men börja med att kolla vad du har för tryck.
 
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
Nullkoll Nullkoll skrev:
Har testat luftat, det kom pys med luft sen slutade pyset efter ett tag, men inget vatten...
Då får du fylla på med mer vatten.
 
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
Som sagt, låter som att det är för lågt tryck i systemet samt att det fortfarande finns luft i det.
Så kolla manometern, fyll på vatten och lufta, kan behövas göras några gånger innan all luft är borta.
 
  • Gilla
Nullkoll och 1 till
  • Laddar…
Hittade mod att skruva på denna (180 heart beat/s.).... då gick trycket upp. Slutade på 1 bar. Bör räcka för 2 våningshus?

Tack alla för input!
 
  • Gilla
Oldelfato
  • Laddar…
Nullkoll Nullkoll skrev:
Hittade mod att skruva på denna (180 heart beat/s.).... då gick trycket upp. Slutade på 1 bar. Bör räcka för 2 våningshus?

Tack alla för input!
Det räcker för att driva systemet men kom ihåg att om du fortsätter att lufta så får du fylla på igen. När du har luftat klart kan du ju kolla om värmevattnet kommer fram som det ska.
 
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
När jag ska lufta systemet så brukar jag först fylla systemet till det tryck som säkerhetsventilen öppnar på, för fjärrvärme så är det ofta 2,5 bar, för att sen lufta systemet ner till "rätt" tryck.

Jag brukar lägga mig på 1 bar när systemet är kallt, å 1,5 bar när systemet ger full värme.
Vårt systemtryck varierar med drygt 0,5 bar mellan kallt och varmt.
 
Alright :) har bara bott 2 månader i huset. Vi ska byta till bergvärme nästa år.
Har aldrig bott i ett hus så det är så mycket nytt och saker att fixa hela tiden
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…

Bästa svaret

Nullkoll Nullkoll skrev:
Alright :) har bara bott 2 månader i huset. Vi ska byta till bergvärme nästa år.
Har aldrig bott i ett hus så det är så mycket nytt och saker att fixa hela tiden
Finns inget bättre sätt att lära sig än att erfara! (y)
 
  • Gilla
Nullkoll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.