Är lite nyfiken på hur det vattenburna elementet fungerar lite mer. Jag har strypt returvattnet en del på rörkopplet för att inte tillförsel och retur ska vara samma temperatur. Jag har sänkt tempen på elementet som är rätt kallt men trots det är returvattnet varmt. Vad beror det på? Går vattnet direkt från tillförsel till retur om ventilen är stängd?
 
Det kanske är ett-rörssystem du har? Då går allt flöde vidare om man stänger ventilen till radiatorn.
 
Y
Du kan pröva sänka farten på cirkulationspumpen, då hinner det varma vattnet kylas i radiatorerna.
6 grader skillnad mellan in och ut är lämpligt mål.

Fast dessa injusteringar lämpar sig bäst när det är nollgradigt ute.
 
Värt att poängtera är ju att skillnaden inte är så stor som man tror och är 6grader det normala så är ju inte returvattnet kallt på något vis. Returvattnet ska ju så att säga vara varmt det också.
 
Y
Jag ser i Danii KD bild-galleri att det är lite egenkopplade radiatorer.

Det ihop med hög retur, så har jag föreslagit att man köper sig en IR-temperaturpistol och mäter uppe och nere på alla radiatorpanelerna, och rören, och ser så alla är varmare upptill än nertill, så ingen är felkopplad in/ut.
Samt upptäcker vilka radiatorer som är felaktigt injusterade i flödet så en radiator inte flera radiatorer står på max flöde och inte nyttjar värmen innan den skickas ut i stammen igen.
 
Det är ett tvårörssystem. Okej då kanske jag missuppfattat för jag trodde att returvattnet skulle vara så kallt som möjligt så att så mycket värme som möjligt strålats ut i rummet.
 
Nej, skulle returvattnet vara kallt hela tiden så skulle du behöva en megapanna för att orka värma upp det lika snabbt som det cirkulerar.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Om man har fjärrvärme vill fjärrvärmebolaget att returen ska vara så sval det rimligen går eftersom det ger ett mer effektivt nyttjande av fjärrvärmenätet.
 
Det gör ju inget att returvattnet är varmt. Det som kostar pengar är ju att värma mellanskillnaden mellan det utgående och inkommande vattnet. Det spelar ingen roll om det är från 30-36 grader man värmer eller 60-66 grader.

Dock! Om du har en värmepump av något slag så gäller inte detta. Då vill du att det vatten som du släpper ut ska vara så svalt som möjligt. En värmepump blir mer effektiv när den jobbar med lägre temperaturer och därför blir det billigare att värma 30-36 än 60-66 grader även fast det är lika mycket energi som har tillförts vattnet i båda fallen.
 
S Stefan1972 skrev:
Nej, skulle returvattnet vara kallt hela tiden så skulle du behöva en megapanna för att orka värma upp det lika snabbt som det cirkulerar.
Om returvattnet är kallt, så behöve rinte pumpen punmpa lika mycket vatten och inte lika mycket vatten behöver värmas upp per sekund. Megapanna behövs inte, det går åt ungefär lika mycket värme för att värma huset oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.