som det är nu så har vi väldigt varmt inne i huset, runt 25grader, så när vi lägger oss på kvällen(vid 22tiden) på övervåningen så har vi 25grader inne medans det kan vara 13-15grader ute, när vi sen vaknar på morgonen så har vi runt 24grader inne och ute kan det ligga kvar runt 15grader(vid 7tiden).
Går det på något vis se redan nu hur temperaturen kommer bli i vinter? ifall det går att räkna ut på något vis eller så.
eller är det bara att vänta in kylan och se? huset är byggt 1939 men tidigare ägare har ej värmt upp hela huset så vi har ingen aning om hur välisolerat det är....
 
Orcus skrev:
som det är nu så har vi väldigt varmt inne i huset, runt 25grader, så när vi lägger oss på kvällen(vid 22tiden) på övervåningen så har vi 25grader inne medans det kan vara 13-15grader ute, när vi sen vaknar på morgonen så har vi runt 24grader inne och ute kan det ligga kvar runt 15grader(vid 7tiden).
Går det på något vis se redan nu hur temperaturen kommer bli i vinter? ifall det går att räkna ut på något vis eller så.
eller är det bara att vänta in kylan och se? huset är byggt 1939 men tidigare ägare har ej värmt upp hela huset så vi har ingen aning om hur välisolerat det är....

Nu är det ju solen + alla elprylar som värmer ditt hus.
i vinter är det ju din värme anläggning som värmer huet, hur varmt du får beror väll på hur mycke värme du krämar på? eller har jag misupfattat frågan?
 
CarMan skrev:
Nu är det ju solen + alla elprylar som värmer ditt hus.
i vinter är det ju din värme anläggning som värmer huet, hur varmt du får beror väll på hur mycke värme du krämar på? eller har jag misupfattat frågan?
ja jag tänkte om man kan se/räkna på hur isolerat huset är.

har hört vissa säga att får man överdrivet varmt på sommaren så kommer det blir kallt på vintern= måste kräma på rejält med värme för att hålla huset varmt.
 
Orcus skrev:
ja jag tänkte om man kan se/räkna på hur isolerat huset är.

har hört vissa säga att får man överdrivet varmt på sommaren så kommer det blir kallt på vintern= måste kräma på rejält med värme för att hålla huset varmt.

kalt får du ju inte om du värmer mer, men energiåtgången blir ju högre
 
CarMan skrev:
kalt får du ju inte om du värmer mer, men energiåtgången blir ju högre
jag undrar alltså om man kan räkna på hur isolerat huset är...
vårat hus är tex mycket varmare både dagtid och nattetid än våra grannars hus nu på sommaren.
kan man då räkna med att vårat hus är "varmare" i vinter också än våra grannars? alltså att vi inte behöver kräma på lika mycket värme som de för att hålla samma temperatur.
 
Orcus skrev:
jag undrar alltså om man kan räkna på hur isolerat huset är...
vårat hus är tex mycket varmare både dagtid och nattetid än våra grannars hus nu på sommaren.
kan man då räkna med att vårat hus är "varmare" i vinter också än våra grannars? alltså att vi inte behöver kräma på lika mycket värme som de för att hålla samma temperatur.

Tror inte man kan räkna riktigt så enkelt.
har ni exakt lika många förnset som är lika stora & i samma vädersträck?
har ni lika mycke skugga på båda husena (från träd & sånt)
m.m.
 
Räkna på det är nog inte helt lätt, men det är ju som du säger, ett dåligt isolerat hus är varmt på sommaren och kallt på vintern.
 
S3 skrev:
Räkna på det är nog inte helt lätt, men det är ju som du säger, ett dåligt isolerat hus är varmt på sommaren och kallt på vintern.
okej... så det är bara till att börja leta isolering till huset då.. så vi slipper ösa ut värme ut i snön när den kommer.
 
ett dåligt isolerat hus borde ju så här års vara kallt på morgonen & varmt på kvällen.
Det borde följa utomhus tempen snabare, borde mätast lättast under en skuggig dag.
 
igår var det regnväder och mulet hela dagen, 15grader på morgon, 18grader kl 17 och sen 15grader igen vid 22tiden. när vi la oss då vid 22tiden så var det 25grader inne på övervåningen och runt 23grader nere.

men vi får väl se i vinter då hur det blir :)
 
Detta beror på många faktorer, inte bara på isoleringen.

Typ av tak, plåttak ger mycket värme soliga dagar.
Typ av hus, stenhus lagrar mycket värme/kyla i sin konstruktion.
Typ av fönster och vilket väderstreck de ligger i.
Isoleringen givetvis.
Hur tätt huset är, och hur blåsigt det är ute.
Typ av ventilation, en självdragsventilation upphör ju i praktiken att fungera under sommaren och då behålls hela den uppvärmda luften inne i huset. På vintern fungerar den bra men är energikrävande och drag uppstår ofta.
Våningar på huset, värmen stiger så övervåningen kan ofta få övertemperaturer, särskilt på sommaren i kombination med plåttak, fönster i söderläge samt självdragsventilation.
Källare kan påverka om en är fuktig och denna fukt sprider sig i huset som då förstärker "känslan" av köld eller värme.

Inte helt lätt att säga om ditt hus är tillräckligt isolerat men grundtipset med tanke på ålder är att det inte är särskilt välisolerat eller tätt.
 
Jag har ett hus från 1943. Det är "isolerat" med putsfasad, hönsnät, bräder 6*1½", luftspalt, fuktspärr, plank 8*2½", tretex och tapeter. Trossbottnar på 300 mm, fyllda med kutterspån. High-tech.
Fönstren dock utbytta till 3-glas. Har väl suttit kopplade tvåglas från början, antar jag.
2½ plan + källare, drygt 100 m² per plan. Tror det gluffade i sig runt 4,5 m³ olja om året, när de bara körde med olja. Det fanns en tank på 5 m³, i alla fall.
När det var -20°C i vintras gick det ungefär 200 kWh/dygn, räknade jag ut en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.