Hej, vad tror ni om detta expriment...

Har en panna från -82 som styrs enbart av en utomhusgivare(funkar dåligt vid sol/mulet och när det blir varmt ute och kylan trycks in genom väggarna)....man ställer lutning och kan höja sänka +- X grader

Finns dessutom en tre-läges brytare för nattsänkning.
1. Ej nattsänkning
2. 1 eller 3 styrs av klockan(som dock är trasig...används inte)
3. Nattsänkning (ställbar)

Funderar på koppla in en inomhustermostat som kopplar in nattsänkning(läge 3) då det blir för varmt inne....då borde man få en stabilare inomhustemperatur, eller vad tror ni ?

Då kan jag höja tempen på framledningsvattnet så att det ligger lite över vad som behövs och ha nattsänkningen lite under så att den pendlar mellan dessa temperaturer.

Termostaterna på elementen tycker jag fungerar dåligt...så jag låter dessa stå på max förutom i nått rum där det finns andra värmekällor som dator mm.
 
Vad för sorts panna är det du har ?

Är det inte så att det är shunten som styrs av den anläggning du beskriver ? D.v.s. en motor drar i en arm som vrider på shuntreglaget på pannan ?

I så fall så skulle jag nog följa rådet som någon postade i en annan tråd att köpa en helt ny styrning, med enbart en inomhusgivare, för 2-3000kr. Man installerar tydligen den enkelt själv utan elektriker eftersom den ansluts med "batterielleiminator"-plugg i ett vanligt vägguttag.

Tänk på att system med inomhusgivare (och även system med termostat på elementen) blir lurade av att man vädrar, och drar då på mer värme som går rätt ut genom fönster/dörrar.

Det ideala måste vara ett system med en inomhusgivare i varje rum, som då enkelt kan avgöra att man vädrari något rum och strunta i temperaturen i just det rummet som avviker kraftigt från de andra...och så kan systemet veta vad som är husets olika vädersträck, och så programmerar man in i vilka rum som ska ha högst prio när det gäller att gålla värmen, både nedre och övre gräns separat, så att man t.ex. har minst 20 grader i tv-rummet, alltid håller 21-22 grader i sovrummet medan hallen kan få pendla med resten av huset bäst den vill o.s.v...

Jag har lite idéer på ett hembygge till det där :) Shuntstyrningen jag har nu är ett 24V lågspänningsbygge så här går det att meka bäst man vill utan att vara behörig elektriker :) Visserligen funkar styrningen rätt bra som den är, med en inomhusgivare, men den reglerar shuntens mekaniska läge i förhållande till inomhusgivaren, inte vattnet från pannan till elementen, vilket gör att den bara funkar bra om man eldar med olja eller el, men troligen inte så värst om man eldar med ved.

Min tanke är att på prov köra på elpatron kombinerat med vedeldande i vinter, det är en gammal kombipanna utan acktank. Eventuellt någon styrning som höjer inomhustemp någon grad eller två vid vedeldning som en slags budgetmodell av acktank, och eventuellt elektronik som gör att man kan slå av elpatronen, få signal när pannan svalnat av, och då eldar man, och när pannan blivit varm och sedan åter börjar svalna av så slås elpatronen på och en signal säger till att det är dags att stänga spjället igen (eller kanske till och med en motordriven lösning som stänger spjällen).
 
Precis det är ju shunten som styrs av utomhusgivaren.
(ej verkliga siffror)
ex: -10grader ger 50grader ut
-20grader ger 60grader ut

Nattsänkning är inställbar och skulle kunna sänka ut tempen med X grader när det blir för varmt inne.

Om du vädrar så begränsas ut tempen av utomhusgivaren.

Dvs blir en stabil temperatur...blir aldrig för varmt och bara för kallt om du vädrar.
 
Jag skulle börja med att ta bort befintliga termostater och motionera stiftet som styr flödet i ventilen. Fungerar det fortfarande dåligt, byt termostatventiler.

Att ha rumsgivare kan innebära att framledningstempen sänks p.g.a. att det blir varmt just i det rum som har givaren. En utegivare, rätt framledningstemp och bra termostater är min favoritlösning.
 
Min lösning skulle bara kosta 150kr...termostat från www.jula.se Och dessutom roligt att mixtra.

Skulle montera den centralt, har öppen planlösning....ett enkelt ingrepp.

Utomhusgivaren gör ju att värmen inte går på max när man vädrar.
 
Hansson28 skrev:
Jag vädrar då aldrig när det är kallt ute men det kanske man ska göra... kan man inte bara dra ner tempen om man ska vädra..jaja..
Visst funkar det att dra ner tempen...det vara ju bara litet hobby projekt för 150kr.

Känns som det inte kan bli sämre åtminstone...nu blir det för varmt/kallt ibland.
Så om framledningtempen kan pendla +-10 grader så borde det bli perfekt :)

 
Hansson28 skrev:
Har aldrig fattat varför man ska ha ute temp givare?
för att förbereda värmesystemet på det blivit kallare/varmare....innan det har trängt in genom väggarna ....blir jämnare temp på det viset.....har man bara inomhus givare har det redan trängt in värme/kyla med större temp skillnad som följd.......ska det funka bra ska man ha både inne o utegivare då kan reglerutrustningen jobba utifrån 2 ärvärde annars blir det 1 är o1 börvärde som mest blir en kompromiss
 
Jag har precis monterat TermOmatic CBJ reglersystem med innegivare. Kostade 2070 kronor hos www.mrpellets.com
Det tog ca 3 timmar från att jag packade upp kartongen till att allt var monterat. Alla ledningar var dragna och systemet nåt så när injusterat. För den som vill finns även en enhet med veckour & Nattsänkning. TermOmatic CBJ vann "Råd & Röns" test av reglersystem, och jag hade även erfarenheter av denna sedan tidigare. Läs mer på http://www.mrpellets.com/CBJ/CBJ.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.